Toch geen luchttaxi’s tijdens de Olympische Spelen in Parijs

Het plan om luchttaxi's voor het eerst te laten vliegen tijdens de Olympische Spelen van Parijs, is niet doorgegaan vanwege een vertraging in de certificering van de Volocity, het luchttaxi-model van de Duitse start-up Volocopter.

Al een jaar lang voerden de Franse luchthavengroep ADP, het Parijse openbaarvervoerbedrijf RATP, de regio Ile-de-France en de Duitse fabrikant Volocopter testvluchten uit met de elektrische luchttaxi VoloCity, een tweepersoonsvoertuig met een bereik van 35-65 km en een kruissnelheid van 90 km/u.

Het certificeringsprobleem ontstond door een fout in de motoren, die teruggestuurd moesten worden naar de VS voor controle door de fabrikant. "Kleine trillingen in de motor rechtvaardigden dat het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) de Amerikaanse fabrikant om aanpassingen vroeg," verklaarde de CEO van ADP op 8 augustus. Hij voegde toe: "We hopen nog steeds in 2024 gecertificeerd te zijn," en merkte op dat geen enkel ander bedrijf tot nu toe een certificering voor VTOL-toestellen (Vertical Takeoff and Landing) heeft ontvangen.

In afwachting van de certificering hebben Volocopter en ADP zich beperkt tot vliegdemonstraties op het vliegveld van Saint-Cyr-l’Ecole bij Parijs. Op zondag 11 augustus 2024, de laatste dag van de Olympische Spelen in Parijs, heeft de luchttaxi een korte vlucht boven het Château de Versailles gemaakt. De luchttaxi steeg op vanaf de tuinen van het Grand Trianon voor een vijf minuten durende vlucht met alleen de testpiloot aan boord. De locatie is symbolisch omdat hier in 1783 de gebroeders Montgolfier de eerste heteluchtballon oplieten, met een eend, een haan en een schaap aan boord.

Beeld: ©Volocopter

Een omstreden project volgens de gemeente Parijs

Het door de regio Île-de-France gesteunde project krijgt felle kritiek van de Parijse gemeenteraad. Wethouder van vervoer David Belliard noemt het milieuonvriendelijk en "erg duur". De Franse milieuautoriteit uitte ook stevige kritiek, met zorgen over geluidsoverlast, energieverbruik, veiligheid en visuele impact.

In reactie op de kritiek leggen exploitanten nu de nadruk op het leveren van medicijnen aan ziekenhuizen, goederen in afgelegen gebieden en het vervoeren van gewonden, in plaats van privévervoer. Een studie die EASA in 2021 heeft laten uitvoeren naar stedelijke luchtmobiliteit, schat dat de markt voor luchttaxi's in 2030 ongeveer 4,2 miljard euro kan bedragen en 90.000 banen kan opleveren.

Bron: L’Usine Nouvelle