Lagere steun voor de aanschaf van elektrische voertuigen in Frankrijk

Lagere subsidies voor de aankoop van een elektrische personenauto en het einde van de inruilpremie: het op 1 december gepubliceerde uitvoeringsbesluit onthult de nieuwe subsidies voor voertuig-elektrificatie in Frankrijk. Het sociale programma Mon leasing électrique voor een elektrische leaseauto van 100 euro per maand wordt verlengd in 2025 en krijgt specifieke financiering via energiebesparingscertificaten (EBC’s).

Zoals verwacht verlaagt de Franse regering de subsidies voor de aankoop van een elektrische personenauto van €4.000 (of €7.000 voor lage inkomens) naar €3.000 of zelfs €2.000 voor de hoogste inkomens (€4.000 voor lage inkomens). Deze nieuwe regels gelden sinds 2 december 2024. Hiermee wilde de regering voorkomen dat er op het laatste moment massaal gebruik werd gemaakt van een regeling die in 2024 al heeft geleid tot forse budgetoverschrijdingen. Het doel voor 2025 is om de kosten van de steun voor elektrische auto’s terug te brengen van 1,5 miljard euro naar 700 miljoen euro. Het oude systeem blijft van toepassing op voertuigen besteld vóór publicatie van het besluit, mits deze vóór 14 februari geleverd worden.

Om in aanmerking te komen voor de subsidies moet het voertuig beschikken over een minimale milieuscore. Deze maatregel is sinds 1 januari 2024 van kracht en stimuleert de aanschaf van voertuigen die met name in Frankrijk en Europa worden geproduceerd. Om regelingen te vereenvoudigen en staatssteun te richten op de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen, worden de subsidies voor fietsen, tweewielers en gemotoriseerde vierwielers, evenals de inruilpremie voor alle voertuigcategorieën, inclusief fietsen, afgeschaft. De subsidie om voertuigen met verbrandingsmotor om te bouwen tot elektrische voertuigen (retrofit) blijft echter bestaan.

Behoud hoge subsidies

De Franse regering kiest ervoor om de steun voor de aankoop van elektrische voertuigen zo hoog mogelijk te houden, in tegenstelling tot landen als Duitsland, waar de bonus eind 2023 abrupt werd afgeschaft. Voor 2025 is in de Franse ontwerpbegroting ongeveer 690 miljoen euro gereserveerd voor de subsidies, waarvan ongeveer tien miljoen euro voor retrofit. Dit voorkomt volgens de regering een "verspreide aanpak" die het gewenste stimulerende effect op de overgang naar elektrische mobiliteit zou verminderen.

Om overschrijdingen, zoals in voorgaande jaren, te voorkomen, kunnen de subsidies tijdens het jaar worden verlaagd of stopgezet. Voor elektrische bestelwagens wordt geen gebruik meer gemaakt van de staatsbegroting. In plaats daarvan worden aanvullende middelen van energiebesparingscertificaten ingezet om de elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen en het sociale leasing programma te stimuleren. De exacte regelingen hiervoor worden binnenkort bekendgemaakt. Dankzij deze extra financiering van ongeveer 300 miljoen euro wordt het totale budget voor de transitie van het bedrijvenwagenpark in 2025 op 1 miljard euro vastgesteld, tegenover 1,5 miljard in 2024.

Voorzetting programma Mon leasing électrique

Het programma Mon leasing électrique voor een sociale elektrische leaseauto van 100 euro per maand wordt voortgezet. Het programma zal in de loop van 2025 worden gelanceerd. Om de kosten ervan te beperken, wil de regering dit programma financieren via energiebesparingscertificaten, een bron van ongeveer 6 miljard euro, voornamelijk gebruikt voor de verbetering van de energieprestatie van gebouwen. Deze certificaten worden gefinancierd door energieleveranciers (zoals Total, Engie…).

De verlaging of het afschaffen van subsidies voor de goedkeuring van de begrotingswet komt volgens Avere-France op een kritiek moment, nu de verkoop van elektrische auto's al maanden stagneert. "Zonder subsidie zou de helft van de kopers hun aankoop hebben uitgesteld", aldus de vereniging. Daarom roept Avere-France de regering op om een noodplan op te stellen ter ondersteuning van de decarbonisatie van het transport tot 2027.

Bron: Le Monde, Localtis, Décret n° 2024-1084 relatif aux aides à l'achat ou à la location de véhicules peu polluants