Een gids voor de uitrol van waterstofstations in Frankrijk
De FNCCR (federatie van gemeenten die zich bezighoudt met lokale netwerkdiensten: energie, waterkringlopen, afval en digitale infrastructuur) en France Hydrogène hebben een gids gepubliceerd om lokale overheden te helpen bij het installeren van waterstofstations. Hoewel de sector vooruitgang boekt, is hij nog steeds afhankelijk van subsidies voor verdere ontwikkeling. Beide partijen pleiten voor meer en langdurige steun van de overheid, evenals voor een heldere strategie om deze transitie te ondersteunen. De sector maakt zich zorgen dat er te veel focus komt te liggen op elektrische mobiliteit, ten koste van de complementariteit van energiebronnen.
Voortgang van de waterstofsector
De waterstofsector heeft vooruitgang geboekt met meer dan 60 stations in Frankrijk en bijna 2.000 voertuigen, waaronder 1.000 Parijse taxi's en er zijn meer dan 1.300 zware voertuigen besteld, waaronder 600 bussen en 400 vuilniswagens. Projecten zoals "Zero Emission Valley" in Auvergne-Rhône-Alpes streven ernaar dit netwerk verder uit te breiden met 18 nieuwe stations voor eind 2025.
Uitdagingen voor de sector
Afhankelijkheid van subsidies en overheidssteun
Ondanks deze vooruitgang hebben waterstofprojecten in Frankrijk nog steeds subsidies nodig van de Europese Unie, de staat en andere institutionele actoren. France Hydrogène hoopt op een verhoogde en duurzame staatssteun, vooral via regelgevende stimulansen om de ontwikkeling van de infrastructuur te versnellen.
Onvoldoende steun
De betrokken partijen in de sector wijzen op een tragere uitrol dan aanvankelijk voorzien en maken zich zorgen over een mogelijke afname van subsidies in de huidige begrotingscontext. Ze herinneren eraan dat de staat had beloofd 9 miljard euro te investeren in waterstofontwikkeling tot 2030, maar tot nu toe is slechts de helft van dit bedrag toegezegd.
Onzekerheid over subsidies voor lokale overheden
De risico's van een vermindering van bepaalde subsidies, zoals het fonds dat is opgezet om de kosten van elektriciteit in verschillende regio's van Frankrijk te harmoniseren, baart lokale overheden zorgen. De verschuiving van dit fonds naar een minder specifieke belasting zou de oorspronkelijke doelstellingen voor het ondersteunen van netwerken en de energietransitie kunnen ondermijnen, wat leidt tot onzekerheid over toekomstige financiering.
Behoefte aan een duidelijke visie voor de toekomst
Oproep tot een nationale routekaart
De FNCCR en France Hydrogène vragen om de publicatie van een duidelijkere nationale strategie voor de ontwikkeling van de waterstofsector. Ze pleiten voor een meer gebalanceerde energiebenadering die waterstof, biogas en elektriciteit integreert, in plaats van zich uitsluitend op elektrische mobiliteit te concentreren.
Waterstof als aanvullende oplossing
Waterstof wordt als bijzonder geschikt beschouwd voor intensief gebruikte voertuigen, zoals taxi's en vrachtwagens, waarbij batterijen minder efficiënt zijn. De betrokken partijen wijzen op de mogelijkheid om waterstof lokaal te produceren, wat de energie-autonomie van regio's kan versterken.
Voor meer informatie: Déployer des stations hydrogène dans votre territoire
Bron: Localtis