Stellantis lanceert 36 betaalbare hybride modellen voor 2026

Stellantis kondigde op dinsdag 9 juli aan dat het zijn hybride assortiment in Europa gaat uitbreiden. Het bedrijf wil tegen 2026 betaalbare hybride uitvoeringen aanbieden voor 36 modellen. Hiermee speelt het in op de groeiende vraag naar alternatieven voor verbrandingsmotoren en volledig elektrische voertuigen. De autofabrikant, ontstaan uit de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en PSA Groupe, biedt dit jaar al 30 hybride modellen aan voor negen van zijn 14 merken, waaronder een in Italië geproduceerde Fiat 500. In de komende twee jaar worden daar nog zes nieuwe hybride modellen aan toegevoegd.

Stellantis rapporteerde een stijging van 41% in de verkoop van hybride modellen in 30 Europese landen sinds begin 2024, vergeleken met dezelfde periode in 2023. De groep verwacht dat de belangstelling van klanten verder zal groeien met de aankomende nieuwe modellen. Deze groei staat in contrast met de verkoop van volledig elektrische voertuigen, die in de eerste vijf maanden van het jaar stabiel bleef in 29 Europese landen, ondanks een dalende markt voor elektrische voertuigen.

Een systeem dat net zo goed is... en goedkoper

Binnen de auto-industrie en de Stellantis-groep worden momenteel verschillende hybride technologieën gebruikt. Stellantis introduceert nu een nieuwe mild hybrid oplossing met een 48-volt laagspanningsbatterij, een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling, en een verbeterd systeem voor het terugwinnen van remenergie.

De betaalbare hybride van Stellantis kan in de stad slechts één kilometer op elektriciteit rijden, terwijl een oplaadbare hybride tot wel 80 kilometer elektrisch kan afleggen. De nieuwe mild hybrid oplossing van de groep kan ook worden toegepast in oplaadbare hybride auto’s.

Hybride auto’s worden gezien als een overgangsoplossing tussen traditionele verbrandingsmotoren en volledig elektrische aandrijvingen. Op de langere termijn kan deze technologie echter een belangrijkere rol spelen, vooral als het verbod op verbrandingsmotoren in Europa tegen 2035 wordt versoepeld, een mogelijkheid die tijdens de recente Europese verkiezingen weer ter sprake kwam.

Bron: Usine Nouvelle