Opening langste metrolijn in Parijs

Aan de vooravond van de Olympische en Paralympische Spelen heeft president Macron op 24 juni de verlenging van metrolijn 14 officieel geopend. De lijn is uitgebreid naar Saint-Denis Pleyel in het noorden en naar de luchthaven Orly in het zuiden. Deze uitbreiding is essentieel om de miljoenen bezoekers van de Spelen te verwelkomen. Daarnaast is het een belangrijke aanwinst voor het openbaar vervoer in de regio. De lijn verbindt de luchthaven Orly in 15 minuten met het centrum van Parijs, wat voorheen een uur duurde. De nieuwe MP14-treinstellen met acht rijtuigen, die op de lijn rijden, zijn de langste die de Franse treinenbouwer Alstom ooit heeft gebouwd. Het volledig automatische besturingssysteem van Siemens Mobility, dat 25 jaar geleden was aangelegd en niet geschikt was voor de verdubbeling van de lijn en het aantal treinen, is vervangen terwijl de exploitatie van de lijn nauwelijks werd stilgelegd.

Beeld: ©SGP

De automatische metrolijn is de enige expreslijn van het project Grand Paris Express die op tijd is geleverd voor de Olympische Spelen. De totale kosten van het project bedragen 4 miljard euro, waarvan 2,8 miljard voor het 14 kilometer lange zuidelijke deel, plus 700 miljoen euro voor het noordelijke deel, inclusief het imposante station Saint-Denis Pleyel. Deze kosten zijn voor 100% gefinancierd door de Société du Grand Paris (SGP), de overheidsinstelling die het metronetwerk van de Grand Paris Express aanlegt. Naast de aanlegkosten komt er nog 1,3 miljard euro bij, gefinancierd door de vervoersautoriteit Ile-de-France Mobilités (IDFM). Dit bedrag is bestemd voor de automatische treinstellen van Alstom, die volledig in Frankrijk zijn geproduceerd.

Met een lengte van 28 km en zeven nieuwe stations, plus een achtste station, Villejuif-Gustave Roussy, dat aan het eind van het jaar wordt geopend, is lijn 14 de langste metrolijn in Parijs. De belangrijkste structuur van deze nieuwe ruggengraat van het Parijse metronetwerk is het station Saint-Denis Pleyel, aan de rand van de Stade de France, het Atletendorp en het nieuwe Aquatics Centre. Dit station, dat wordt beheerd door het Franse vervoerbedrijf Keolis, zal op den duur het nieuwe knooppunt van Noord-Parijs worden, dat tussen 2026 en 2031 geleidelijk zal aansluiten op de lijnen 15, 16 en 17 van de Grand Paris Express.

Productie in Frankrijk

In plaats van 650.000 passagiers per dag verwacht de vervoersautoriteit IDFM op de lange termijn 1 miljoen passagiers per dag te vervoeren en 800.000 tijdens de Olympische Spelen. Op de lijn zullen 72 treinen met acht rijtuigen rijden in plaats van 35 treinen met zes rijtuigen, waarbij de piekfrequentie wordt verlaagd van 95 naar 85 seconden. Alstom, dat vaak kritiek krijgt vanwege late leveringen, heeft zijn belofte waargemaakt door 54 treinstellen op tijd te leveren voor de opening. De resterende treinstellen worden over acht of negen maanden geleverd.

De MP14-treinstellen (voor Métro Pneu oftewel bandenmetro, een project dat in 2014 werd gestart) maken deel uit van een totaalcontract voor 130 treinstellen om niet alleen de lijn 14, maar ook de lijnen 11 en 4 uit te rusten. De treinstellen worden in Frankrijk geproduceerd, op zeven verschillende locaties.

De treinen van lijn 14 hebben een lengte van 120 meter en kunnen snelheden bereiken van meer dan 100 km/u als de afstand tussen de stations groot genoeg is, zoals tussen Châtelet en Gare de Lyon. Bovendien stoot het bijna volledig elektrische remsysteem zeer weinig fijnstof uit.

Bron: L’Usine Nouvelle, Les Echos, Le Monde