Franse regering maakt 2 miljard euro vrij voor het nationale Fiets- en Actieve Mobiliteitsplan
De Franse regering heeft begin mei, tijdens de interministeriële raad voor de fiets onder leiding van premier Elisabeth Borne en in aanwezigheid van vijf ministers, acte II van het nationaal Fiets- en Actieve Mobiliteitsplan aangekondigd. De belangrijkste doelstelling is het netwerk van fietsroutes uit te breiden en het fietsen op alle mogelijke manieren te blijven ondersteunen. Het plan gaat gepaard met een investering van 2 miljard euro voor de periode 2023-2027. Acte I van het nationaal Fiets- en Actieve Mobiliteitsplan werd in september 2022 gepresenteerd.
Het grootste deel van de geplande investeringen zal gericht zijn op de ontwikkeling van veilige infrastructuur en de versnelde ontwikkeling van het netwerk van fietsroutes waarvan het bijgewerkte nationale plan onlangs bij besluit is goedgekeurd. Het Franse ministerie van transport verwacht een verdubbeling van het netwerk in 2030 tot 80.000 km in 2027 en vervolgens 100.000 km in 2030. Momenteel bedraagt het netwerk van fietsroutes in Frankrijk 57.000 km.
Deze verdubbeling van het netwerk moet bereikt worden door het steunen van regionale en lokale projecten ten hoogte van 25 à 30%, waarbij voorrang wordt gegeven aan kleine en middelgrote steden en plattelandsgebieden. Hiervoor wordt 1,25 miljard euro van de aangekondigde 2 miljard euro uitgetrokken, d.w.z. 250 miljoen euro per jaar. Dit zal ook als basis dienen voor het opstellen van een nieuwe nationale strategie voor fietstoerisme waarmee Frankrijk in 2030 de belangrijkste bestemming voor fietstoerisme ter wereld moet zijn.
Daarnaast trekt de regering 500 miljoen euro uit om de steun voor de aankoop van nieuwe of, vanaf dit najaar, tweedehands fietsen, te verlengen tot 2027. De regering wil ook de fietsvergoeding voor ambtenaren verhogen van 200 naar 300 euro. De Staat zal ook blijven deelnemen aan de financiering van beveiligde stallingen en fietsboxen in flatgebouwen, via het programma "Alveole +" van de fietsvereniging FUB. Dit nieuwe plan omvat ook verschillende doelstellingen voor 2027: verhoging van het aantal markeringen (unieke identificatie van een fiets, verplicht sinds 2021) van 4 naar 13 miljoen, verdrievoudiging van het aantal beveiligde parkeerplaatsen in stations (90.000) en de productie van 1,4 miljoen fietsen in Frankrijk (nu 854.000).
Tot slot, als reactie op een van de belangrijkste verwachtingen van de FUB, heeft de regering zich tot doel gesteld om vanaf 2027 850.000 kinderen per jaar te leren fietsen voordat ze de lagere school verlaten dankzij het programma "Savoir rouler à vélo". Sinds de lancering van dit programma in 2019 hebben "slechts" 200.000 kinderen van deze tien uur durende praktische opleiding gebruik gemaakt.
Bron: Actu-Environnement, Localtis