Franse Ligier levert eind april zijn eerste elektrische brommobiel zonder rijbewijs
De 45 km auto zonder rijbewijs, die lange tijd bestempeld werd als ouderwets, is tegenwoordig hip. Het succes van de AMI van Citroën, waarvan volgens de vorig jaar door de fabrikant gepubliceerde cijfers al meer dan 20.000 exemplaren zijn verkocht, is hiervan het bewijs. Dit heeft de interesse opgewekt van Ligier, de grootste fabrikant van 45 km auto’s zonder rijbewijs in Europa. De fabrikant uit de regio Auvergne-Rhône-Alpes komt dit voorjaar met zijn nieuwe elektrische brommobiel, Myli, die voor 100% in Frankrijk wordt gemaakt. Eind april of begin mei zullen de eerste auto’s bij de dealers worden afgeleverd.
Duizend bestellingen
De teller voor de bestelling van de nieuwe Myli staat op 1.000 en Ligier wil 8.000 Myli’s per jaar gaan produceren. De productie start in maart in Frankrijk in het departement de Vendée. De helft van de voertuigen zal naar het buitenland gaan, met name naar Italië, Noorwegen en Duitsland.
Bereik van 150 kilometer
Met het nieuwe model mikt het bedrijf op een jong publiek (vanaf 14 jaar in Frankrijk). Maar dit model richt zich ook op een meer traditionele klantenkring in landelijke gebieden en op werkende jongeren die geen rijbewijs kunnen of willen halen. Klanten die worden aangetrokken door een groenere mobiliteit.
En om zich van zijn elektrische concurrenten te onderscheiden, heeft Myli volgens de fabrikant enkele belangrijke voordelen: een bereik tot 150 kilometer, afhankelijk van de gekozen batterij (tegenover 75 km voor de AMI van Citroën) en het voertuig kan eenvoudig worden opgeladen via een stopcontact thuis of bij een openbare laadpaal. Daarnaast beschikt de Myli over stuurbekrachtiging en airconditioning. Er kan gekozen worden uit meerdere afwerkingen en vijf kleuren.
De brommobiel beantwoordt aan een vraag van relatief welgestelde ouders die voor hun kinderen op zoek zijn naar meer veiligheid in vergelijking met een gemotoriseerde tweewieler. Daarnaast kan de brommobiel handig zijn in steden die het aantal parkeerplaatsen verminderen en, zeker als hij elektrisch is, met de invoering van lage emissie zones.
Bron: La Tribune