Profiel gebruikers van gedeelde micromobiliteit in Parijs
Een vergelijkend onderzoek maakt het voor het eerst mogelijk het profiel te bepalen van de gebruikers van gedeelde micromobiliteit (fietsen, e-steps en e-scooters) in Parijs en laat zien hoe de gebruikers zich zouden hebben verplaatst als deze diensten niet zouden worden aangeboden.
Sinds de start van deze vervoersdiensten enkele jaren geleden is de impact van deze startups op de mobiliteit van de Parijzenaars nog relatief onbekend. Een vergelijkend onderzoek dat in opdracht van de stad Parijs door het onderzoeksbureau 6t is uitgevoerd en waarvan een exemplaar in handen is van de krant Les Echos, helpt om het profiel van de klanten van deze startups beter vast te stellen en vooral om te begrijpen welke vervoersmiddelen zij zouden hebben gebruikt zonder dit aanbod.
Lime, Cityscoot, Tier, Dott, Bird, Yego... In een paar jaar tijd heeft Parijs een groot aantal startups aangetrokken op het gebied van gedeelde micromobiliteit. Parijs is een dichtbevolkte, welvarende stad met veel toeristen, en het terugdringen van het autoverkeer is een prioriteit van de stad. Bovendien is het openbaar vervoer in de spits overvol. Dit alles spreekt stadbewoners aan die op zoek zijn naar alternatieven.
De komst van deze vervoersdiensten is echter niet van een leien dakje gegaan. Meermaals heeft de gemeente met de vuist op tafel moeten slaan om de openbare ruimte weer op orde te krijgen. De stad heeft ook twee aanbestedingen uitgeschreven (één voor elektrische deelsteps in 2020 en één voor elektrische deelscooters, die momenteel nog loopt) om deze bloeiende markt te reguleren.
Vooral mannelijke gebruikers
De eerste vaststelling is dat het gebruik van micromobiliteit zeer gendergevoelig is. Dit geldt met name voor elektrische deelscooters, die voor bijna 80% door mannen worden gebruikt. Dit gebrek aan balans is minder groot voor deelsteps (68% mannen) of deelfietsen (65% mannen).
De gemiddelde leeftijd van de gebruikers van deze diensten ligt tussen 31 en 34 jaar, waarbij de liefhebbers van de deelsteps het jongst zijn (31 jaar). De gebruikers hebben meestal een baan, met een oververtegenwoordiging van gebruikers in hogere posities (56% voor fietsen, 55% voor e-steps en 61% voor e- scooters).
Uit de studie blijkt dat Vélib, de ‘leenfiets’ die voornamelijk door de stad Parijs wordt gefinancierd, veruit het meest gebruikte vervoermiddel is (53% van de gebruikers rijdt elke dag of bijna elke dag). Dit kan gedeeltelijk worden verklaard door de lange aanwezigheid van de dienst - die in 2007 werd gelanceerd - en de lage tarieven. De gebruikers van deelsteps en -scooters zijn minder trouw: bijna 40% gebruikt ze slechts één tot drie keer per maand.
Verschuiving naar andere vervoerswijzen varieert
De reistijd varieert naargelang het vervoermiddel: 23% van de verplaatsingen met Vélib duurt meer dan dertig minuten. De kortste verplaatsingen zijn die met deelscooters (27% daarvan duurt minder dan tien minuten).
Het percentage verplaatsingen dat zonder deze deeldiensten met het openbaar vervoer zou zijn afgelegd, bedraagt 63% voor Vélib', 48% voor deelsteps, 34% voor deelscooters en 32% voor andere deelfietsen. Gebruikers van e-scooters zijn meer overgestapt van gemotoriseerde vervoerswijzen: auto, taxi, VTC (personenauto met chauffeur) (24%) dan die van deelfietsen (21%) en deelsteps (19%).
Referendum over e-steps in Parijs
De laatste jaren is er veel geschreven over de deelsteps, vooral vanwege hun overlast en impact op het milieu. De Parijse burgemeester Anne Hidalgo heeft daarom besloten om op 2 april een referendum te organiseren over een mogelijk verbod op de deelsteps in de Franse hoofdstad.
Uit het onderzoekt blijkt dat 34% van de verplaatsingen met deelsteps met het openbaar vervoer zouden zijn gemaakt als deze dienst niet zou worden aangeboden, en 29% te voet. "Gemiddeld worden in Parijs dagelijks 40.000 ritten met een deelstep gemaakt. Zonder deze deelsteps zouden 17.100 verplaatsingen worden afgelegd met actieve vervoersmiddelen, waarvan 11.720 te voet. 7.500 verplaatsingen zouden worden afgelegd met gemotoriseerde vervoersmiddelen, waarvan 3.720 per VTC (personenauto met chauffeur), 1.120 per taxi en 720 per auto", aldus het onderzoek. Het verbod op deelsteps zou dus "een verwaarloosbaar effect op het verkeer" hebben, benadrukt het onderzoeksbureau.
Bron: Les Echos