Macron wil 10 Franse steden met hun buitenwijken verbinden via regionale treinnetwerken
Eind november kondigde president Macron in een video op Youtube aan dat hij in tien grote Franse steden een equivalent van het regionale treinnetwerk in de regio Ile-de-France (RER) wil ontwikkelen als alternatief voor de auto, met de bedoeling bestaande projecten te versnellen. Deze aankondiging waarin de president er terloops op wees dat hij de kleinzoon is van een cheminot (spoorwegpersoneel), werd toegejuicht door bestuurders en gebruikers. De regio's vragen echter om "snelle toezeggingen die aansluiten bij de aankondiging" en de vereniging van grote steden, France urbaine, wacht op "concrete acties".
De eerste steden die in aanmerking zouden komen voor een RER-netwerk zijn Straatsburg , Lille, Bordeaux of Toulouse . President Macron heeft zich beperkt tot het vaststellen van de doelstelling, zonder een tijdschema of bedragen voor de noodzakelijke investeringen te noemen. Premier Elisabeth Borne, die belast is met de ecologische planning, zal naar verwachting binnenkort meer details over dit gigantische project verstrekken.
Het RER-netwerk, dat in 1977 in Parijs officieel in gebruik werd genomen, bestaat uit regionale treinen die in de regio Ile-de-France met hoge snelheid rijden. Het netwerk bestaat uit vijf lijnen en bedient 249 stations op 587 km spoor (waarvan 76,5 km ondergronds, met name in Parijs) en vervoert dagelijks 2,7 miljoen passagiers.
Tijdens de behandeling van de Franse mobiliteitswet uit 2019 vroeg Elisabeth Borne als toenmalig transportminister aan SNCF Réseau (netwerkbeheerder) om zich te buigen over frequente treinverbindingen in grote Franse metropolen. Met als doel een dagelijks aanbod van halfuurdiensten of zelfs kwartierdiensten in de spits en met stations die zo goed mogelijk op de behoeften van de inwoners zijn afgestemd. Een aanbod dat niet alleen investeringen vereist in infrastructuur - seinen, moderne wissels - maar ook in materieel - treinen die regelmatig kunnen optrekken en afremmen om vaker te kunnen stoppen zonder al te veel tijd te verliezen.
Hoge investeringen
De aanleg van RER-netwerken in grote steden vraagt om "een immense inspanning", vooral op financieel vlak, aldus SNCF Réseau in 2020 bij het aanbieden van zijn rapport aan de regering, waarbij werd gewezen op de capaciteit van het huidige netwerk, dat niet in staat is om zonder ingrijpende werkzaamheden een dergelijke dienst in de grote steden aan te bieden. Afgelopen juli beraamde de CEO van de SNCF de investeringen die nodig zijn om het aandeel van de spoorwegen in Frankrijk te verdubbelen op 100 miljard euro over een periode van 15 jaar. Dit bedrag omvatte ook de aanleg van 13 RER-netwerken in 13 grote steden, voor een totaalbedrag van 13 miljard euro.
Sommige steden zijn al gestart met de aanleg van een RER-netwerk. Zoals Straatsburg die vanaf 12 december ten minste 120 extra treinen per dag zal laten rijden dankzij de aanleg van een vierde spoorlijn voor een bedrag van 117 miljoen euro. Dit project wordt medegefinancierd door de staat, de regio, de Europese Unie en de lokale overheden. In Bordeaux gaat het om 300 km lijnen voor 54 stations, 1,2 miljoen inwoners en 38.000 passagiers per dag. Het doel is de frequentie van de TER-treinen (Train Express Régional) tot 2028 te verhogen, met een streeffrequentie van een half uur.
Reacties van Franse regio’s
De regio's zeggen dat zij verwachten dat deze aankondiging zal worden vertaald "zodra het onderdeel infrastructuur van het plancontract tussen de staat en de regio's is opgesteld, door middel van onderhandelingsmandaten voor de prefecten en de vertaling van de inspanning die de staat zal leveren voor zijn eigen infrastructuur". Zij zeggen dat zij van hun kant "het plan voor de ontwikkeling van het spoorwegaanbod rond grote steden zullen steunen" door te investeren in de kwaliteit van het rollend materieel, in de verbetering van de kwaliteit van het vervoer en in het koolstofvrij maken van het rollend materieel, overeenkomstig hun bevoegdheden. In dit verband vragen de regio's de premier en de minister van transport "om zeer binnenkort een vergadering te beleggen om hen te informeren over het investeringsproject van de staat en de capaciteit van de verschillende spelers om hieraan deel te nemen".
Bron: Localtis, Usine nouvelle