Missie lichtgewicht materialen naar Bretagne | 14-16 oktober 2024

Van 14 tot 16 oktober 2024 organiseren RAI Automotive Industry NL en NBSO Nantes (Netherlands Business Support Office) samen met de Franse Partner, het cluster ID4Mobility, en het Innovatie Attaché Netwerk, Ambassade Parijs, een missie naar Bretagne met als focus lichtgewicht materialen. Tijdens het uitgebreide  3-daagse programma gaan we het lichtgewicht materialen eco­systeem in West-Frankrijk ontdekken door bezoeken aan bedrijven en onderzoeksinstituten inde regio en natuurlijk netwerkmomenten, zowel binnen de groep als met de Franse counterparts.

Hieronder leest u meer over het programma en de bedrijven en organisaties die bezocht worden.

Beeld: ©ID4Mobility

Programma 14-16 oktober 2024

De missie vindt plaats op 14, 15 & 16 oktober 2024. Deelnemers dienen zelf reis en hotelovernachtingen te betalen, het inhoudelijke programma, lokaal vervoer, maaltijden en verdere facilitering wordt  aangeboden dankzij steun van RVO en het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Dit is het programma, daaronder vindt u meer informatie over de organisaties die bezocht worden.

Dag Tijd
14 oktober Voor 16:00 Aankomst in Rennes
16:00-18:00 Reizen naar Lorient by bus
19:00:19:30 Informele openingssessie met een breed beeld
van het lichtgewicht eco­systeem door ID4Mobility
Vanaf 19:30 Unofficieel kick-off diner - Bar Restaurant La Base
15 oktober 8:00-10:00 Bezoek aan CORIOLIS, gevolgd door bedrijfspresentaties.
10:30-12:00 Bezoek aan het laboratorium COMPOSITIC (Universiteit van
Zuid-Bretagne), gevolgd door bedrijfspresentaties.
12:30-13:30 Lunch
14:00-16:00 Presentatie door ENSTA (National School of Advanced Techniques
- Bretagne), en van de werkgroep assemblage.
16:30-18:30 Reizen naar Rennes - Restaurant TBD
Vanaf 19:30 Netwerk Diner in Rennes
16 oktober 7:15-8:15 Reizen naar St Malo
8:15-10:15 Bezoek aan het bedrijf FORVIA (ex: FAURECIA)
10:15-11:15 Terug reizen naar Rennes
11:15-13:15 Bezoek aan het bedrijf CONTITECH
13:30-15:30 Lunch en bezoek bij EXCELCAR

Voor vragen kan er contact opgenomen worden met Freek de Bruijn

Inschrijven

Bedrijven

De onderstaande bedrijven zullen bezocht worden gedurende de missie.

Coriolis

Coriolis Composites ontwikkelt, produceert en verkoopt robotcellen en software met toegevoegde waarde voor ge­automatiseerde additieve composietproductie.
Dankzij haar sterke expertise in composiettechnologieën kan Coriolis Composites kant-en-klare en op maat gemaakte oplossingen bieden voor uw industrie. Specialisaties:

  • Vezelplaatsingmachines: 20 jaar ervaring in automatische vezelplaatsing met meer dan 100 machines in Noord-Amerika, Europa en Azië.
  • Composiet techniek: Het helpen van klanten bij de ontwikkeling van hun projecten, van een haalbaarheidsstudie tot de start van het productieproces.
  • Software oplossingen: Coriolis Composites is ook een software-ontwikkelaar die sinds 2007 oplossingen ontwikkelt voor offline programmering van ge­automatiseerde productie van composietonderdelen.
  • Technische centra: Coriolis Composites voert haar eigen R&D-projecten uit om de grenzen van haar expertise te verleggen. Het vormt ook partnerschappen met onderzoekscentra om te bouwen aan de toekomst van composiet als een baanbrekende industriële activiteit.
  • Dienstverlening: Wij zetten ons in om uw machines perfect te laten draaien en om efficiënte probleemoplossing of snelle levering van reserveonderdelen te bieden.

Coriolis Website

Compositic

Het technisch centrum Compositic is gespecialiseerd in het gebruik van innovatieve composieten door het ontwerp van ge­automatiseerde materialen en processen op basis van gerobotiseerde vezelplaatsingstechnologie. Met behulp van additieve processen voor vezel- en materiaalplaatsing wil het technisch platform composiTIC onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma's opstarten voor het ontwerp en de kwalificatie van composiet- en eco-composietonderdelen met complexe vormen en de industrialisatie van de productie ervan. Specialiteiten

  • Additive manufacturing: Bij ComposiTIC kan additive manufacturing met behulp van twee methoden (FDM - Fuse Deposition Modeling) en (AFP - Automated Fiber Placement) worden gebruikt om onderdelen te ontwerpen voor:
    • Specifieke gereedschappen die worden gebruikt in de luchtvaart- of auto-industrie
    • Prototypes
    • Kleine productieruns (minder dan 100 onderdelen)
  • De creatie van nieuwe materialen: In 3 stappen worden nieuwe materialen ontworpen om onderdelen met specifieke eigenschappen (bijvoorbeeld mechanisch, thermisch of magnetisch) te vervaardigen Bij ComposiTIC worden drie soorten innovatieve materialen ontworpen:
    • Hybride metalen of keramische materialen
    • Hoogwaardige materialen
    • Materiaal van biologische oorsprong
  • De nieuwe digitale productieketen: Digitale simulatie maakt het mogelijk om werktuigbouwkundige voorspellingen te doen over constructies voordat ze worden geproduceerd.

Compositic Website

Ensta

ENSTA Bretagne is een multidisciplinaire ingenieursschool en onderzoeksinstituut voor postdoctoraal en postdoctoraal onderwijs. Het biedt opleidingen en voert onderzoeksactiviteiten uit op het gebied van ICT (informatie- en communicatie­technologieën), mechanische wetenschappen en menswetenschappen op hoog niveau.

Deze staatsinstelling in Brest werkt nauw samen met tal van industriële en academische partners in Frankrijk en daarbuiten. Haar activiteiten dragen bij aan innovatie op talrijke toepassingsgebieden: maritiem, defensie en meer in het algemeen hightechsectoren (vervoer, lucht- en ruimtevaart, energie, digitale technologieën, onderzoek...).

De thematische onderzoekshub "Multimateriaal assemblages" van het IRDL is gericht op de ontwikkeling van innovatieve assemblageprocessen, de karakterisering van hun sterkte op lange termijn in moeilijke omgevingen en de ontwikkeling van hybride technieken.

Onderzoeksgebieden:

  • Bestuderen en optimaliseren van assemblageprocessen door verschillende soorten materiaal te assembleren, behandeld met nieuwe oppervlaktepreparaten.
  • In-core instrumentatie van assemblages uitvoeren (FGB, QRS, CIN, enz.) en originele experimentele apparaten gebruiken.
  • Ontwikkelen van dimensioneringshulpmiddelen voor adhesief verbonden samenstellingen en rekening houden met de parameters geassocieerd met de verbindingsprocessen.
  • Karakteriseren van langetermijnsterkte van assemblages in ruwe omgevingen.
  • Ontwikkelen van hybride technieken (bijv. lassen) voor multimateriaalstructuren om hoge prestaties te bereiken in termen van mechanische eigenschappen.

Expertise

  • Assembly instrumentation​
  • Characterizing the multi-physical properties of materials and the long-term behavior of bonded and welded assemblies​
  • Multiscale modeling of physical phenomena during and after assembly, until failure

Ensta website

Forvia (ex: Faurecia)

FORVIA werd in 2022 opgericht door twee leiders op het gebied van automobieltechnologie samen te brengen: Faurecia en HELLA. Beide merken delen een complementaire prestatiegerichte cultuur en worden geleid door een gedeelde visie op een duurzame toekomst.

  • Een fabriek gewijd aan schone mobiliteit door materialen:
    In de buurt van de fabriek bevindt zich een R&D-faciliteit. Via MATERI'ACT ontwikkelen ze nieuwe verbindingen en biogebaseerde of gerecycleerde materialen die een aanzienlijke CO₂-reductie mogelijk maken in vergelijking met de industrienormen.
  • Een wereldleider in duurzame materialen:

    FORVIA is marktleider op het gebied van duurzame materialen voor auto-interieurs. De nieuwe generaties van de NAFILean®-familie, die voor het eerst werden gelanceerd in 2011 en die natuurlijke vezels verwerken in niet-zichtbare kunststof interieuronderdelen, bieden een aanzienlijke vermindering van het gewicht (tot 41%) en de CO2-uitstoot (tot 108% - waardoor het product CO2-negatief wordt). Ongeveer 13 miljoen voertuig­en zijn uitgerust met NAFILean® producten.

    Voortbouwend op deze staat van dienst heeft FORVIA ook de NFPP-familie ontwikkeld, die een gewichtsvermindering tot 50% mogelijk maakt en de CO2-uitstoot van deze producten kan halveren.

Forvia Website

Contitech (Continental)

ContiTech is een van 's werelds toonaangevende industriële specialisten. Haar klanten zijn te vinden in belangrijke industrieën zoals machine- en installatiebouw, mijnbouw, de landbouw­industrie en de auto-industrie. Met ongeveer 46.000 werknemers gebruikt het bedrijf zijn ontwikkelings- en materiaalexpertise voor producten en systemen gemaakt van rubber, polyamide, metaal, textiel en elektronische componenten om deze te combineren met individuele diensten. ContiTech biedt ook functionele en design-georiënteerde woonoplossingen en is altijd op zoek naar klantvriendelijke en milieuvriendelijke antwoorden - en gaat daarmee veel verder dan zijn wortels als producent van rubberproducten.

  • Rubber:
    Van vast tot zacht en van elastisch tot kunststof: rubbermengsels vormen de basis van veel moderne producten. Naast bandencompounds zijn er ook siliconenelastomeren, fluorelastomeren en vele andere varianten. Wij zijn gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van betrouwbare rubbercompounds voor hoogwaardige elastomeerproducten, functionele onderdelen, componenten en systemen. Onze rubber- en siliconencompounds worden wereldwijd gebruikt in verschillende toepassingsgebieden. We produceren bijvoorbeeld rubbercompounds voor slangen, rubber-metaalproducten en afdichtingen. Deze worden voortdurend verfijnd door onze scheikundigen en ontwikkelingsingenieurs en voldoen zo aan een groot aantal normen.
  • Elastomeer Folie:
    Met onze veelzijdige elastomeerplaten - die bijvoorbeeld worden gemaakt van SBR, NR of EPDM - kunnen we aan vrijwel elke individuele klantvraag voldoen. Eigenschappen zijn onder andere bestendigheid tegen hoge temperaturen en media en beschikbaarheid in bijna elke kleur en met oppervlaktestructuren variërend van ultraglad tot zeer gestructureerd.
  • Productrecycling:
    We nemen de verantwoordelijkheid voor onze eigen productrecycling of zorgen ervoor dat onze producten circulair zijn binnen de industriële recyclingroutes.

Contitech Website

Excelcar

EXCELCAR is een industrieel Fablab en een open samenwerkingsplatform voor innovatie. Het Excelcar-platform werd opgericht in 2015, op initiatief van ID4MOBILITY en spelers uit de industriële en academische ecosystemen, om het probleem van onderinvestering in innovatie in de pre-industriële fase aan te pakken.

De missie van Excelcar is het versnellen van de transformatie van industriële ontwerp- en productiesystemen, door middel van een globale product-proces benadering en schaal 1 middelen, op 3 Technologieën. Een plek die middelen en vaardigheden samenbrengt om uw projecten te versnellen:

  • 4.0 Thema's
    • Robots, cobots, automaten...

    • RFID, digitale visie, sensoren, NDT

    • Multifunctionele grijpersystemen

    • AGV's Bestuurdersassistentie, augmented of mixed reality

  • Digitaal en data

    • Virtueel prototypen

    • Tools voor gegevenswetenschap

    • Virtual Reality-apparatuur

    • Werkstations

    • Rekenclusters.

  • Assemblage en materialen

    • Robot systemen

    • Mechanische, EPS- en lasertechnologieën.

    • Prototypingfaciliteiten.

    • Karakterisatielaboratorium.

Excelcar Website
***

Inschrijving
Inschrijven kan hier!

Meer informatie:

Freek de Bruijn, RAI Automotivbe Industry NL f.d.bruijn@raivereniging.nl

Maret Reinders, NBSO Nantes m.reinders@nbso-nantes.fr

Joannette Polo, IA Netwerk, Ambassade Parijs joannette.polo@minbuza.nl