Stellantis investeert in natrium-ionbatterijen van Tiamat

Het automotiveconcern Stellantis investeert via zijn durfkapitaalfonds in de Franse start-up Tiamat, een specialist in natrium-ionbatterijen.
Deze technologie heeft nog een lange weg te gaan voordat deze kan worden gebruikt in elektrische voertuigen maar biedt een aantal voordelen.

Beeld: ©France Soir / Tiamat / France Soir

Stellantis investeert in doorbraaktechnologie

De Franse start-up Tiamat Energy heeft een nieuwe financieringsronde afgerond om de bouw van zijn eerste fabriek nabij Amiens in Noord-Frankrijk te financieren. Daarmee voegt Stellantis een nieuwe technologische start-up toe aan zijn investeringsportefeuille.
Op vrijdag 12 januari kondigde de autofabrikant aan dat het een belang had genomen in de Franse start-up Tiamat Energy, dit om de levering van concurrerend geprijsde batterijen veilig te stellen door inzet van potentiële doorbraaktechnologie.
De investering, waarvan het bedrag niet bekend is gemaakt, wordt gedaan via dochteronderneming Stellantis Ventures.

Tiamat, opgericht in 2017 en gevestigd in Amiens (Somme), is een spin-off van het onderzoeksinstituut CNRS, gespecialiseerd in natrium-ion batterijtechnologie.

Boormachines
De start-up uit Picardië commercialiseert sinds enkele maanden zijn cilindrische batterijen in Dexter-boormachines (verkocht bij de doe-het-zelfketen Leroy Merlin). Nu wil het naar een hogere versnelling schakelen door zijn producten in Frankrijk te industrialiseren. Met 25 werknemers en een eerste fondsenwerving van vijf miljoen euro in 2021, voert het momenteel een nieuwe financieringsronde uit om de eerste fabriek in de buurt van Amiens te bouwen.

Januari 2024
Het project zal naar verwachting in totaal €500 miljoen kosten. De eerste financieringstranche van €150 miljoen wordt in de komende maanden vrijgegeven voor het ontwerp van een productie-eenheid met een capaciteit van 0,7 GWh tegen begin 2026.
De toekomstige productie-eenheid zou zich moeten richten op elektro-draagbare en stationaire toepassingen.

Onderzoekswerk wordt voortgezet
Uitbreidingen zouden de site in staat kunnen stellen een capaciteit van 5 GWh te bereiken in 2029, om batterijen te produceren voor de luchtvaart, de marine en misschien... de automobielindustrie. "De overname van een belang in Tiamat door Stellantis betekent dat we nu dankzij de fabriek in de regio Hauts-de-France kunnen industrialiseren en de ontwikkeling van de technologie voor andere behoeften kunnen doorzetten", zei Hervé Beuffe, CEO van Tiamat, tijdens een online persconferentie.
Hoewel de eerste toepassingen van natrium-ion batterijen mogelijk zijn, is er meer ontwikkeling nodig voordat batterijen van dit type in onze auto's kunnen worden ingebouwd.

Samenwerking met Plastic Omnium
Tiamat werkt al enkele jaren samen met apparatuurfabrikant Plastic Omnium aan de ontwikkeling van 48-volt batterijpakketten voor hybride voertuigen.

Geen lithium of kobalt
Voor Stellantis gaat het erom in te zetten op een technologie die op termijn de LFP-technologie (lithium-ijzer-fosfaat) kan vervangen, een elektrochemie die volop in ontwikkeling is en waarmee de volgende instapmodellen, zoals de Citroën eC3, zullen worden uitgerust. De natrium-ionbatterijchemie belooft de kosten te verlagen, de duurzaamheid te verhogen, de prestaties bij lage temperaturen te verbeteren en de laadcapaciteit te verhogen," legt Stellantis uit.
De natrium-ion-technologie biedt lagere kosten per kilowattuur en bevat geen lithium of kobalt".

Race tegen China
"Er moet nog veel gebeuren om deze technologie te ontwikkelen en compatibel te maken met de verwachtingen van de autowereld", bevestigt Pierre Macaudière, verantwoordelijk voor dit onderwerp bij Stellantis. De race is begonnen en de eerste prototypes zijn een feit in China, dat voorop loopt op dit gebied.

Bron:
Usine Nouvelle: 12 januari 2024

Contact: Joannette Polo, IA