Derde batterijen gigafactory voor regio Hauts-de-France
Noordfranse regio Hauts-de-France haalt een derde gigafactory voor batterijen binnen
Op 2 februari maakte de startup Verkor bekend dat zijn gigafactory voor batterijen in Duinkerken zal komen. Met dit project heeft de regio Hauts-de-France (gelegen tussen de regio Parijs, de Belgische grens, de Ardennen en de kust) alle drie de Franse projecten voor batterijengigafactories binnengehaald. Men spreekt al over een ‘European Battery Valley’ .
Investering van 2,5 miljard euro
Het zou kunnen gaan om een investering van 2,5 miljard euro en het project zou 2000 directe banen opleveren. Maar uiteraard is het ook geweldige PR voor de regio.
Voordat de keuze op Duinkerken viel, heeft Verkor 40 verschillende lokaties in Frankrijk, Spanje en Italië bestudeerd. De Europese Batterij Vallei heeft naast het project van Verkor in Duinkerken, ook dat van ACC in Douvrin en Envision in Douai in de wacht gesleept.
Een concentratie aan fabrieken in de regio
Wat is het recept van de regio? Fabrikanten van batterijen, producten die lastig te vervoeren zijn, zoeken automatisch de nabijheid van hun klanten op. De regio Hauts-de-France concentreert een groot deel van de Franse automotiveproductie. Met 508.564 geproduceerde voertuigen per jaar is de regio goed voor 40% van de nationale productie.
De meest geproduceerde auto in Frankrijk in 2021 komt uit de Toyotafabriek in Onnaing. Renault is partner van Verkor. Renault heeft fabrieken in Douai, Maubeuge en Ruitz. De Franse OEM heeft onlangs grootse ambities onthuld voor zijn cluster in Noord-Frankrijk. Renault hoopt er 400.000 voertuigen te produceren in 2025. Verkor zal niet ver van de Renault productiesite liggen en de Chinese groep Envision zit zelfs op hetzelfde terrein als Renault in Douai.
Aantrekkelijke infrastructuur
De regio Hauts-de-France heeft een aantal aantrekkelijke faciliteiten: de haven van Duinkerken, grote Europese snelwegen, spoorinfrastructuur, logistieke platforms…. Ook ligt de regio dicht bij het VK en Duitsland, waar ook grote OEM’s gevestigd zijn. De helft van de Europese automotive productie zit binnen een straal van 300 km, aldus ARIA, de vereniging van bedrijven uit de automotivesector in de regio. “Wij kijken naar de batterijen vanuit een Europees oogpunt, niet uit uitsluitend een Frans oogpunt, aldus Gilles Moreau, directeur innovatie en mede-oprichter van Verkor.
Plan France 2030
Ook het Plan France 2030 heeft bijgedragen aan deze investering. Frankrijk is hard bezig industriële activiteiten op te zetten of terug te halen naar Frankrijk via het Plan France 2030. De regio heeft ook in de buidel getast, maar daarbij gaat het voor Verkor om een relatief bescheiden bedrag: 60 miljoen euro op het totaal van 2,5 miljard euro. Maar belangrijk is dat de beste voorwaarden bijeen zijn om voor de meest aantrekkelijke kosten te produceren. Naast het lokale industriële ecosysteem biedt de regio ook een service om de administratieve lasten te verlichten, namelijk een projectleider die contacten onderhoudt met alle lokale overheden.
Werkgelegenheid
De regio Hauts-de-France telt nu 56.000 banen in de automotive sector. Naar verwachting blijft dit aantal stabiel, alhoewel er nieuwe competenties nodig zullen zijn door de komst van de elektrificatie van voertuigen.
Bij Verkor is men blij met het goed geschoolde personeel dat aanwezig is in de geïndustrialiseerde regio. Voor batterijen zijn ook andere vakmanschappen van belang zoals elektriciteit, poederbeheer en metaalsnijden. Verkor is ook verheugd over de inspanningen van de regio om mensen op te leiden voor de fabricage van batterijen.
De komst van de gigafactory is slechts een eerste etappe voor de regio. Op den duur is het de bedoeling dat er een compleet ecosysteem om de batterijen gigafactories komt.
Second life batteries
Zo kijkt de regio nu al naar tweedehands batterijen. In Quesnoy-sur-Deule onderzoekt het laboratoire de recherche et de développement TND een innovatief procédé voor de recycling van lithium batterijen. |
Ook hoopt de regio door de komst van deze derde fabriek leveranciers van electrochemie aan te trekken om daarmee consortia te vormen die samen een component maken dat ze vervolgens kunnen leveren aan de gigafactories.