Hoe bereidt Parijs zich voor op 50°C?
Zal Parijs in 2050 nog leefbaar zijn? Tegen die tijd kan de temperatuur oplopen tot 50°C, waarschuwt het IPCC. De stad heeft daarom een Klimaatplan 2024-2028 opgesteld met 500 acties verdeeld over vijf thema's: bescherming tegen de gevolgen van klimaatverandering, drastische vermindering van verkeersvervuiling, grootschalige verduurzaming van gebouwen, versnelling van de overgang naar 100% hernieuwbare energie, en ondersteuning van een lokale, veerkrachtige, koolstofarme economie.
Vergroening en klimaatbestendig
Voor 2040 komt er 300 hectare aan groene ruimtes bij, waarvan 30 hectare al in 2026, inclusief de aanleg van tien nieuwe parken. Om hitte te bestrijden worden 120 vernevelingsinstallaties geplaatst, aangevuld met extra koelingspunten in openbare ruimtes. Op plekken zonder ruimte voor grondvegetatie komen jaarlijks 40 kunstmatige schaduwplekken bij. Daarnaast worden drie zwemlocaties langs de Seine geopend in de zomer van 2025 (Bras Marie in het centrum, Bras de Grenelle in het 15e en het Parc de Bercy in het 12e arrondissement), een blijvende erfenis van de Olympische Spelen. Parijs werkt ook aan het verwijderen en aanpassen van verharde oppervlakken, zodat regenwater beter in de grond kan dringen, en plant 170.000 bomen tegen 2026.
Renovatie van alle crèches en scholen voor 2050
De stad lanceert het programma "1.000 daken tegen oververhitting", dat hulp biedt aan bewoners van bovenste verdiepingen. Daarnaast is het plan om tegen 2027 alle verzorgingshuizen voor ouderen te renoveren, en er komen 40.000 m² witgeverfde daken op publieke gebouwen om de temperatuur in o.a. scholen te verlagen. De stad heeft 100 miljoen euro gereserveerd voor de renovatie van scholen in 2024. Het doel is een renovatiemethode te ontwikkelen die thermische verbetering, bescherming tegen extreme hitte en toegankelijk voor iedereen combineert.
Minder auto's en een fietsvriendelijke toekomst
Om de uitstoot van broeikasgassen in de stad te verminderen, moet ook het gebruik van privéauto’s worden beperkt. Naast de invoering van een autoluwe zone in het centrum van Parijs, komen er in elk arrondissement “voetgangerszones”. Ook de halvering van het aantal parkeerplaatsen (d.w.z. 60.000 parkeerplaatsen), aangekondigd tijdens de verkiezingscampagne van 2020, wordt uitgevoerd. Verder worden 4x4’s en SUV’s aangepakt met hogere parkeertarieven.
Parijs wordt steeds fietsvriendelijker, met 180 kilometer nieuwe fietspaden en 130.000 fietsparkeerplaatsen tegen 2026. Sinds 2024 verbinden 30 kilometer nieuwe fietspaden de voormalige Olympische locaties met de binnenstad.
De ringweg zal worden omgevormd tot een stadsboulevard met bomen, langzamer rijdend verkeer en de toegangswegen tot de stad worden aangepast om voetgangers, fietsers en natuur beter te verbinden, zoals bij de herinrichting van de Porte Maillot. Daarnaast wordt één rijstrook gereserveerd voor carpoolen en openbaar vervoer.
Een ander aandachtspunt is het streven naar duurzaam en kwaliteitsvol voedsel. Parijs is de grootste inkoper van biologische producten in Frankrijk, met 30 miljoen maaltijden per jaar. Momenteel worden twee vegetarische maaltijden per week geserveerd in de schoolkantines.
Hoge kosten voor vergroening
Deze groene transitie brengt hoge kosten met zich mee. Naast een pleidooi voor een e-commercetaks naar het voorbeeld van de "Amazon-taks", om de groei van pakketleveringen te beperken, voert de stad een verblijfsbelasting van 5% in op overnachtingen in luxe- en vijfsterrenhotels. In januari ontvangt het stadsbestuur een rapport van het Observatoire français des conjonctures économiques (vergelijkbaar met het Centraal Planbureau), dat de economische impact van het Klimaatplan in kaart brengt.
Volgens de Parijse wethouder van klimaat moeten alle betrokken partijen – waaronder de staat, de regio, de metropool, de stad, bedrijven en huishoudens – jaarlijks een extra investering van 2 miljard euro realiseren tot 2050 om de doelstellingen van het Klimaatplan te behalen. Deze financiële uitdaging overstijgt het investeringsplan van 1,8 miljard euro dat in december 2023 werd goedgekeurd.
Bron: La Tribune, Plan climat de Paris