Snelheidsverlaging in de regio Occitanie vermindert uitstoot en brandstofverbruik

Volgens een recente studie van Atmo Occitanie, een vereniging voor de bewaking van luchtkwaliteit, zorgt een snelheidsverlaging op de wegen in de regio Occitanie voor 2,5% minder brandstofverbruik, 2,6% minder broeikasgassen, 8,4% minder stikstofoxiden (NOx) en 2,5% minder fijnstof. Om de financiële en gezondheidsvoordelen van gematigder rijgedrag te bepalen, voerde Atmo een simulatie uit met gegevens uit 2019 op de wegen rond Nîmes, Montpellier, Toulouse en Perpignan. Deze steden vallen onder een Plan de Protection de l'Atmosphère (PPA), vanwege de aanwezigheid van te hoge concentraties van verontreinigende stoffen in de lucht.

Het onderzoek omvatte snelheidsverlagingen van 80 naar 70 km/u, 90 naar 80 km/u, 110 naar 90 km/u en 130 naar 110 km/u voor lichte voertuigen en motoren. Resultaat: hoe groter de snelheidsverlaging, hoe groter de besparingen. Een verlaging van 130 naar 110 km/u bespaart 9% brandstof, 8,9% broeikasgassen en 22,9% NOx. Verlagingen van 80 naar 70 km/u of 90 naar 80 km/u besparen geen brandstof of broeikasgassen, maar verminderen wel de NOx-uitstoot met 3,3%. Daarentegen verhoogt de snelheidsverlaging op 80- en 90 km/u-wegen de uitstoot van fijnstof door slijtage van remmen, banden en wegdek.

De snelheidsverlagingen hebben ook invloed op de andere wegen in de steden. Metingen tonen een NOx-reductie van 10,2% in Nîmes, 5,7% in Montpellier en 2% in Toulouse. Op wegen waar het erg druk is, kan een snelheidsverlaging tot 80 en 90 km/u echter leiden tot een hoger brandstofverbruik en meer uitstoot van broeikasgassen.

Bron: Actu-Environnement, Atmo Occitanie