Kanaal Seine-Noord-Europa: een milieuvriendelijke aanpak
Het kanaal Seine-Noord Europa, dat de Seine verbindt met de grote waterwegen van Noord-Europa, heeft de cruciale milieuvergunning verkregen voor het hele traject, zoals vereist door de Franse wetgeving. Deze vergunning waarborgt milieubescherming tijdens het project, waardoor de werkzaamheden nu kunnen starten. Het doel is om tegen 2030 de Seine met de Schelde in België te verbinden en toegang te bieden tot 20.000 km aan Europese waterwegen.
Het kanaal zal geschikt zijn voor grote binnenschepen met een lengte van 185 meter, die 4.400 ton vracht kunnen vervoeren, wat gelijk staat aan 220 vrachtwagens. Hierdoor kan jaarlijks 17 miljoen ton vracht worden vervoerd, terwijl het vrachtverkeer op de weg in Frankrijk met een miljoen vrachtwagens en op Europees niveau met 2,3 miljoen vermindert. Met een veel lagere CO2-uitstoot dan die van wegtransport, wordt de besparing over veertig jaar geschat op meer dan 50 miljoen ton, waardoor de milieueffecten van de bouw binnen tien jaar worden gecompenseerd.
Bescherming grondwater
Het project draagt niet alleen bij aan CO2-reductie, maar is ook milieuvriendelijk in ontwerp en uitvoering. Het kanaal wordt gevoed door de rivier de Oise, die 90% van de tijd voldoende water levert. Bij lage waterstanden voorziet een reservoir van 14 miljoen kubieke meter in de Louette-vallei bij Allaines in extra water, zelfs tijdens langdurige droogte. Om waterverlies te beperken, wordt het kanaal bekleed met een 40 cm dikke kleilaag en worden spaarbekkens gebruikt om sluiswater door zwaartekracht te hergebruiken zonder energieverbruik.
Bescherming fauna en flora
Het project legt de nadruk op biodiversiteitsbescherming door het traject zo te ontwerpen dat de impact op ecologisch waardevolle gebieden wordt geminimaliseerd. Om de rijke natuur van de vallei van de Somme en haar wetlands te beschermen, zal het kanaal Seine-Nord Europa via een kanaalbrug over de vallei lopen. Deze indrukwekkende constructie van 1.330 meter lang – de langste kanaalbrug van Europa – ligt 30 meter boven de rivier, waarbij alleen de steunpalen op de bodem van de vallei worden geplaatst.
Andere maatregelen om de impact op flora en fauna te beperken zijn het verplaatsen van amfibieën en vissen voorafgaand aan de werkzaamheden, ontginning buiten de broedseizoenen en het plaatsen van 2.000 vervangende nestkasten voor vogels. Daarnaast wordt 1.200 hectare aan heggen, ecologische oevers en wetlands aangelegd om natuurlijke habitats te herstellen.
Werkzaamheden onder toezicht
Er is veel aandacht besteed aan landschapsintegratie. In samenspraak met de betrokken gemeenten is een masterplan opgesteld, waarin rekening is gehouden met lokale omstandigheden en milieueisen. Duurzame werkwijzen worden gestimuleerd, zoals het transport van materialen via water en spoor en het hergebruik van uitgegraven grond voor dijken en taluds. Om dit te ondersteunen, worden tien kades gebouwd of gerenoveerd. Het project heeft het Franse HQE-duurzaamheidslabel verkregen, en een onafhankelijk milieuwaarnemingscentrum houdt toezicht op de naleving van de milieuvoorschriften.
Het kanaal draagt bij aan de energietransitie met zonnepanelen op verschillende locaties, wat de productie van hernieuwbare energie bevordert. Ondanks de vele uitdagingen staat het kanaal Seine-Noord Europa voor een ambitieuze en duurzame modernisering van de Europese binnenvaart.
Bron: Actu-Environnement