Air France-KLM verdubbelt leveringscontract voor SAF tot 1,5 miljoen ton

Het veiligstellen van de leveringen van duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) blijft een belangrijke uitdaging voor Europese luchtvaartmaatschappijen. Vanwege de beperkte wereldwijde productie en de groeiende vraag naar SAF neemt Air France-KLM het voortouw en verdubbelen ze het leveringscontract dat twee jaar geleden met TotalEnergie was vastgesteld. De levering van 800.000 ton groeit naar 1,5 miljoen ton SAF verspreid over 10 jaar.

Het veiligstellen van de leveringen van duurzame luchtvaartbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF) blijft een uitdaging voor alle Europese luchtvaartmaatschappijen. Vermengd met traditionele kerosine, kunnen deze brandstoffen, in vergelijking met 100% kerosine, de CO2-uitstoot met 75% tot 90% verminderen over de gehele productieketen. De Franse regelgeving verplicht luchtvaartmaatschappijen al om 1,5% SAF in de kerosine voor vluchten vanuit Frankrijk te verwerken. Vanaf 2025 verplicht de Europese verordening RefuelEU alle Europese luchtvaartmaatschappijen om 2% duurzame brandstof te gebruiken, oplopend naar 6% in 2030, 20% in 2035, en 70% om 2050. Air France-KLM wil verder gaan dan deze verplichtingen met een doelstelling van 10% in 2030. Air France-KLM zal tot 1,5 miljoen ton SAF ontvangen over een periode van 10 jaar, vergeleken met de 800.000 ton die twee jaar geleden werd vastgesteld.

Het is nog erg onzeker of de industrie de toekomstige behoeftes van de sector in toekomst kan beantwoorden. De productie van SAF blijft wereldwijd nog steeds zeer beperkt. Volgens de International Air Transport Association (IATA) zal de verwachte productie van 1,5 miljoen ton voor het jaar 2024 slechts 0,53% van de marktvraag dekken. De beperkte beschikbaarheid van grondstoffen (o.a. afvaloliën zoals gebruikte frituurvet) is gedeeltelijk te wijten aan hun zeldzaamheid, heterogeniteit en hun geografische verspreiding. Hiernaast is de fluctuatie van de kosten nog zeer onzeker voor de horizon 2030. Brandstof, waarvan de prijs al sterk fluctueert op basis van olieprijzen, vertegenwoordigt tussen de 20% en 30% van de kosten van een luchtvaartmaatschappij. De toevoeging van SAF zal deze kosten nog verder verhogen. In 2023 was een toevoeging van 1% SAF verantwoordelijk voor meerkosten van ongeveer 100 miljoen euro voor Air France-KLM. Als de prijzen niet dalen voorspelt Anne Rigail, CEO van Air France, dat de meerkosten kunnen oplopen tot ongeveer 1 miljard euro per jaar voor een percentage van 10% SAF. Naast TotalEnergies heeft Air France-KLM overeenkomsten met het Finse bedrijf Neste en het Amerikaanse bedrijf DG Fuel. Dit maakt de Frans-Nederlandse groep de grootste gebruiker van SAF ter wereld, met 16% van de markt in 2023.

Om te voldoen aan de behoeftes van Air-France-KLM, zal TotalEnergies gebruik maken van de drie locaties in Frankrijk. In Grandpuits (Seine-et-Marne) is het energiebedrijf van plan om al in 2025 210.000 ton SAF te produceren, en 285.000 ton per jaar vanaf 2027. In Normandië zal de raffinaderij van Gonfreville (Seine-Maritime) zijn productie verhogen tot 160.000 ton per jaar in 2025. Wat betreft de locatie in La Mède (Bouches-du-Rhône) hoopt de groep daar al in 2025 SAF te produceren. De productie zal worden ondersteund dank zij andere Europese raffinaderijen van TotalEnergies.

Bron: L’Usine nouvelle, Les Echos