Forvia: hennep en gerecyclede materialen voor de auto-onderdelen van de toekomst
Met zijn nieuwe dochteronderneming Materi'Act investeert Forvia (dat voorheen Faurecia heette), de Franse leverancier van auto-onderdelen, in het onderzoek naar en de productie van duurzamere materialen. Het bedrijf gebruikt daarbij een mix van chemie, industriële engineering en data.
Zichtbare gerecyclede en biobased materialen
In auto's zijn nu al allerlei onderdelen van gerecycled of gedeeltelijk biobased plastic te vinden. Maar deze zijn weggestopt onder het handschoenenkastje of achter de deurpanelen, waardoor ze onzichtbaar zijn voor de consument. Forvia, maar ook zijn concurrenten, zoals Valeo, Plastic Omnium en Plastivaloire, integreren ze al een tijd in de auto.
Aan de andere kant komt het veel minder voor om in een auto panelen te zien met gerecycled of biobased plastic, aangezien deze moeten voldoen aan marketingcriteria en bepaalde functies zoals verwarming, geluid of bediening, terwijl ze bestand moeten zijn tegen temperaturen van meer dan 100°C achter een voorruit die aan de zon wordt blootgesteld zonder te degraderen.
Nieuw R&D centrum Forvia: Materi'Act
Materi'Act, Forvia's dochteronderneming voor duurzame materialen, werkt hieraan. De leverancier van automaterialen heeft zelfs besloten om zijn krachten te bundelen in een nieuw R&D-centrum, dat half november werd geopend in Villeurbanne (Rhône). "Hier zullen we materialen karakteriseren, hun formules bepalen en kleinschalige injectie- en extrusietesten uitvoeren om nieuwe producten te testen", legt Christophe Bournay uit, directeur Duurzame Materialen van Forvia. Het bedrijf dat is ontstaan uit de fusie tussen Faurecia en Hella heeft al meer dan 120 mensen in dienst genomen, waaronder een twintigtal PhD's in chemie, biochemie, materialen en IT. Het bedrijf verwacht tegen 2025 400 mensen in dienst te hebben.
"De perceptie van de consument verandert. De ontwerpbureaus die de auto's van morgen bedenken, vragen ons naar gerecyclede kunststoffen die er opzettelijk niet perfect uitzien", zegt Rémi Daudin, vicevoorzitter van Forvia's activiteiten op het gebied van duurzame materialen.
Net als bij mode en meubels zouden onderdelen van de auto dus bezaaid kunnen zijn met splinters in verschillende kleuren, om te laten zien dat de auto is gemaakt van gerecycled materiaal en om te laten zien dat de auto er "verantwoord" uitziet. Er zijn uiteraard nog steeds dezelfde veiligheidseisen die moeten worden gevalideerd: "Een dashboard moet voldoen aan de criteria voor crashtestbestendigheid en hittebestendigheid", zegt Rémi Daudin. "Wat er ook gebeurt, effen of gekleurd, deze kunststof wordt tot in het kleinste detail onderzocht."
Inzet op hennep, minder op vlas, miscanthus, kokos en bamboe
In zijn streven naar zero CO2 en het einde van kunststoffen die uitsluitend zijn gemaakt van moleculen op basis van aardolie, heeft Forvia al een paar deuren gesloten. Vlas en miscanthus, die te duur zijn, kokosvezel en bamboe en houtderivaten, die geografisch te ver weg liggen, zijn op een laag pitje gezet. "We concentreren ons nu op hennep. Het is een eenvoudige, sobere plant die in overvloed beschikbaar is en dichtbij bovendien. Verwerkt tot korrels en geïnjecteerd, heeft het een bewezen stevigheid zodra het gepolymeriseerd is", zegt Rémi Daudin, die eraan toevoegt dat de gewichtsbesparing aanzienlijk is voor elk onderdeel, een sterk argument voor elektrische voertuigen. Forvia heeft het industriële stadium bereikt en exploiteert een APM-fabriek (het bedrijf Automotive Performance Materials) die het NafiLean-assortiment (20% hemp fibres reinforced polypropylene compound ) produceert in de buurt van Dijon (Côte d'Or). "Het is nu al goed voor 9 miljoen voertuigen. Dit materiaal is bedoeld ter vervanging van alle kunststoffen die glasvezels bevatten, die recyclingproblemen opleveren", legt Rémi Daudin uit.
Machine learning voor analyse nieuwe grondstoffen
In Villeurbanne zullen de R&D-teams helpen bij het identificeren van nieuwe functionaliteiten voor NafiLean door de formules aan te passen. "We ontwikkelen ongeveer twintig programma's voor merken wereldwijd", voegt Christophe Bournay toe. Een dashboard met de naam NafiLean vision, met een innovatieve look, zal op de volgende CES in Las Vegas in januari 2024 worden onthuld.
Tot nu toe werd hennep gemengd met polymeren uit de aardoliechemie. "We denken na over processen om de moleculen te scheiden, zodat we in de toekomst composteerbare onderdelen kunnen maken", zegt Rémi Daudin.
Ananasvezels
Forvia sluit de deur niet definitief voor andere materialen dan hennep. Het bedrijf zet zijn onderzoek naar ananasvezels voort, in samenwerking met de in Barcelona gevestigde start-up Ananas Anam, waarvan het aandeelhouder is. Het bedrijf presenteerde in juli een garen op de Première Vision-beurs in Parijs. Forvia zou textiel op petrochemische basis kunnen vervangen in autostoelen. Ananasvezel zou ook kunnen worden gebruikt om leer te vervangen. Deze overstap naar materialen van biologische oorsprong, en vooral naar het "enorme reservoir" van gerecyclede kunststoffen, zal echter een fenomenale aanpassing vereisen. "We weten precies wat de moleculen van olie zijn. Bij gerecyclede kunststoffen zijn de grondstoffen niet meer volledig stabiel. Dit betekent bijvoorbeeld dat spuitgietmachines in staat moeten zijn om de partijen granulaat die ze ontvangen te analyseren, en om zich daaraan aan te passen. Dit vereist vaardigheden op het gebied van machine learning, die we ook in Lyon aan het ontwikkelen zijn", legt Rémi Daudin uit.
Waterstofreservoirs
De andere uitdaging voor Forvia, dat een op de twee auto's in de wereld uitrust, is er te zijn wanneer waterstofmobiliteit echt van de grond komt. In deze voertuigen moet de gastank bestand zijn tegen een druk van 700 bar. "Voorlopig is koolstofvezel de beste oplossing, ondanks de impact op het milieu. Onze onderzoekers werken aan de recycling," zegt Rémi Daudin, die hoopt de eerste verbeteringen al in 2025 te zien.
Materi'act, een nieuw wereldwijd bedrijf
Forvia's dochteronderneming Materi'Act diversifieert van een leverancier van afgewerkte producten voor automerken naar een fabrikant van materialen voor de auto-industrie, maar ook voor sport, meubels en de bouw. Tussen nu en 2030 wil Forvia met deze activiteit een omzet genereren van €2 miljard, oftewel iets minder dan 10% van de totale omzet.
Wereldwijde uitrol
De R&D is weliswaar gevestigd in Lyon en de industriële activiteit is vooralsnog geconcentreerd in de APM-fabriek voor auto-onderdelen op basis van hennep in de buurt van Dijon en een fabriek voor brandstoftanks op basis van gerecycled koolstof in Allenjoie (Doubs), maar Forvia zal deze ontwikkelingen wereldwijd gaan uitrollen.
Forvia wil vestigingen openen in Amerika en Azië, zo dicht mogelijk bij de assemblagefabrieken, om de CO2 footprint van het transport van onderdelen te verminderen.
Materi'Act is ook verantwoordelijk voor de inkoop van gerecycled plastic.
Contact: Joannette Polo, IA Netwerk Parijs
Bron: Usine Nouvelle, 7 december 2023