Fairmat gebruikt robotica en algoritmen voor de recycling van vezelversterkt kunststof (composiet)
Bij de productie van een paar honderd gram carbonvezel komen enkele kilo’s CO2 vrij en de recycling van composiet restafval is ook zeer belastend voor het milieu. De samengestelde materialen worden vaak afgebroken, verbrand of begraven. Maar dat het ook anders kan laat de Franse startup Fairmat zien. Dit in 2020 opgerichte bedrijf heeft een innovatief snijproces ontwikkeld dat het mogelijk maakt composiet restafval te recyclen en tegelijkertijd de vervuiling tijdens het proces te beperken.
"In veel gevallen komt recycling neer op afvalbeheer. Wat wij aanbieden is een deugdzame recycling", zegt Benjamin Saada, de oprichter van het bedrijf. In plaats van chemische recyclingprocessen (solvolyse, pyrolyse) heeft de startup gekozen voor een mechanische recyclage en kunstmatige intelligentie. Geautomatiseerde robotarmen, uitgerust met camera's en sensoren, scheiden de verschillende lagen van het materiaal. Met als resultaat briketten van enkele centimeters lang en een paar honderd micron dik.
Pilotfabriek bij Nantes
Het snijproces, dat een breed scala aan hergebruikmogelijkheden biedt met behoud van de eigenschappen van de vezels, wordt sinds eind oktober toegepast in een pilotfabriek bij Nantes (Loire-Atlantique). In deze fabriek van 3.500 m2 recyclet Fairmat composiet restafval afkomstig uit windturbinebladen, vliegtuigvleugels en boten. De locatie werd overgenomen van Hexcel, een Amerikaanse leverancier van composieten, voor een totale investering van €25 à 27 miljoen over drie jaar. De startup verwacht dat zijn personeelsbestand aan het eind van deze periode zal groeien van 80 naar 400 werknemers. En het volume teruggewonnen composietmateriaal van 1.000 ton per jaar naar 3.500 tot 5.000 ton.
Fairmat heeft naar eigen zeggen al verschillende klanten binnengehaald die zijn gerecyclede materialen willen kopen. De startup mikt op verkooppunten in de elektronica-, auto-, sport- en vrijetijdssector.
Uitbreiding naar het buitenland
Eind november heeft het bedrijf €34 miljoen opgehaald bij o.a. de Belgische Nationale Portefeuillemaatschappij, het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek en de durfkapitalist Singular. De startup wil hiermee fabrieken openen in Spanje, Duitsland en de Verenigde Staten.
De oprichter en CEO van Fairmat, Benjamin Saada, kende zijn eerste grote succes met het bedrijf Expliseat, waarvan de ultralichte vliegtuigstoelen het gewicht van vliegtuigen en dus hun brandstofverbruik verminderen. Vandaag is dit bedrijf wereldwijd een van de grootste fabrikanten van vliegtuigstoelen voor de regionale luchtvaart. Benjamin Saada wijdt zich nu volledig aan Fairmat.
Bron: L'Usine Nouvelle, Les Echos