Mobiliteit op het platteland: alternatieven voor individuele autoritten
Op 22 oktober publiceerde de Franse nationale federatie voor personenvervoer (FNTV) een gids met de titel "Verbetering van de mobiliteit op het platteland: innovatieve oplossingen voor verbonden regio's". Deze gids richt zich op lokale bestuurders en vervoersautoriteiten en presenteert zes best practices op het gebied van vervoer op aanvraag, autodelen en multimodale oplossingen, die voor iedereen toegankelijk zijn en de vicieuze cirkel van individuele autoritten doorbreken.
Hoe kunnen we het gebruik van individuele autoritten in de landelijke gebieden van Frankrijk, die 80% van het land beslaan en waar 30% van de bevolking woont, aanpakken? Ondanks de kansen die de Franse mobiliteitswet biedt, blijft het een grote uitdaging om alternatieven voor de auto te bieden, die nog steeds verantwoordelijk is voor meer dan 80% van de verplaatsingen op het platteland. Zonder auto worden bewoners van plattelandsgemeenten geconfronteerd met isolement en beperkte toegang tot werk en diensten. Voor degenen die wel een auto hebben, kunnen de kosten moeilijk te dragen zijn.
De FNTV heeft samen met lokale overheden en mobiliteitspartners een gids opgesteld voor lokale bestuurders en vervoersautoriteiten. De gids biedt praktische oplossingen voor lange dagelijkse trajecten die toegankelijk zijn voor een breed publiek en richt zich dus niet op actieve mobiliteit of sociaal vervoer.
Zes innovatieve projecten
Presentatie van zes innovatieve projecten, waaronder vervoer op aanvraag als onderdeel van een multimodaal aanbod in de Allier, een openbare autodeeldienst in de Bas-Rhin, digitalisering van vervoer op aanvraag in Colmar, gebundeld vraagafhankelijk vervoer in plattelandsgebieden in Saint-Louis (Haut-Rhin), een openbare carpooldienst zonder reservering in Gévaudan (Lozère), en een multimodaal mobiliteitsaanbod tussen de departementen Drôme en Ardèche. Deze projecten worden beschreven in factsheets met gedetailleerde informatie over achtergrond, aanpak, financiering, doelgroep, implementatie en ervaringen.
Behoefte aan tijd... en geld
Uit deze voorbeelden trekken de auteurs enkele belangrijke lessen en aanbevelingen:
- de noodzaak voor lokale overheden om toegang te hebben tot duurzame en specifieke middelen voor mobiliteit;
- de mogelijkheid om een lokaal mobiliteitsaanbod te creëren door bestaande regionale diensten, leerlingenvervoer of vervoer voor mensen met beperkte mobiliteit te optimaliseren en synergiën te creëren met naburige gemeenten;
- lokale technische vaardigheden moeten worden ontwikkeld en samenwerking tussen belanghebbenden, zoals gemeenten en regio’s, moet worden gestimuleerd.
Ze benadrukken dat mobiliteitsoplossingen voor het platteland onderdeel moeten worden van het regionale en nationale dienstenaanbod, met ruimte voor langdurige ontwikkeling zodat het publiek ze kan omarmen.
Andere aanbevelingen zijn het integreren van deze diensten in bestaande mobiliteitsapps voor zoeken en boeken, het verbeteren van de zichtbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de tools, en het invoeren van eenvoudige, transparante tarieven en toegankelijke ticketverkoop.
Bron: Localtis