Concurrentie uit China voor de Europese auto-industrie

De Europese auto-industrie staat op een belangrijk keerpunt door de opkomst van Chinese autofabrikanten, vooral in de sector van elektrische voertuigen. Vincent Vicard, econoom bij het Centre d'études prospectives et d'informations internationales (Cepii), dat rapporteert aan de Franse premier, verwacht dat de nieuwe Europese douanerechten deze Chinese fabrikanten kunnen aansporen om in Europa te investeren. Hij benadrukt dat het behoud van deze industrie essentieel is voor Europa, met 2,5 miljoen banen, 2% van het BBP en een groot deel van de industriële R&D.

Hoewel de Chinese import toeneemt, blijft de productie grotendeels lokaal: slechts 20% van de verbrandingsvoertuigen en 25% van de elektrische voertuigen komt van buiten Europa. De uitdaging ligt in het vinden van een balans tussen bescherming en samenwerking, om zo de werkgelegenheid en het concurrentievermogen van de sector te behouden.

Bieden de Europese douanerechten voldoende bescherming?

De Europese Commissie heeft nieuwe douanerechten ingevoerd om de auto-industrie te beschermen, maar de complexiteit van de Chinese subsidies maakt het echter moeilijk om de werkelijke impact ervan te beoordelen. Hoewel de Europese tarieven minder streng zijn dan die van de Verenigde Staten of Canada, zijn ze gericht op het beschermen van de Europese industrie. Tegelijkertijd kunnen deze tarieven Chinese fabrikanten, zoals BYD, juist stimuleren om in Europa te investeren en daar hun voertuigen te produceren. Voor voertuigen met verbrandingsmotoren is de situatie anders, omdat veel markten, zoals Rusland, nog openstaan voor Chinese import.

Chinese investeringen aantrekken: een lastige strategie

Vicard benadrukt dat landen zoals Hongarije kunnen profiteren van Chinese investeringen in de Europese auto-industrie. Dit brengt echter politieke en economische vraagstukken met zich mee, vooral door de relaties van Hongarije met andere Europese landen. Hoewel Chinese bedrijven technologisch vooroplopen, vooral op het gebied van accu's, waarschuwt Vicard voor een te naïeve houding ten opzichte van deze samenwerking.

Gevolgen voor de werkgelegenheid in Europa

Hoewel de auto-industrie in Europa niet verdwijnt, kan de groei van Chinese fabrikanten gevolgen hebben voor banen in ondersteunende functies, R&D en engineering. De fabrieken op het continent zullen volgens Vicard echter blijven bestaan.

Bron: L’Usine Nouvelle