Île-de-France investeert 100 miljoen euro om geluidsoverlast te verminderen

De regio Île-de-France investeert 100 miljoen euro om geluidsoverlast, vooral door transport, te verminderen. Het plan bevat 23 acties om de blootstelling aan geluidsoverlast tegen 2030 met 30% te reduceren, in lijn met het nulvervuilingsplan van de Europese Commissie uit 2021. De maatregelen omvatten de aanleg van absorberend asfalt op de ringweg rond Parijs, nieuwe geluidsschermen, de creatie van 200 "stille gebieden" in steden en 100 ‘stiltegebieden’. Ook wordt de politie opgeleid in het registreren van geluidsoverlast, het controlesysteem voor luchtverkeer versterkt en de bewustwording van jongeren over gehoorschade vergroot.

Vermindering van geluidsoverlast door transport. Het plan omvat maatregelen zoals aanleg van absorberend asfalt, geluidswanden, isolatie van gebouwen en demping van remgeluid, met een investering van 30 miljoen euro om de impact van het spoorvervoer te verminderen, vooral op 100 geluidsgevoelige locaties.

In samenwerking met Renault werkt Bruitparif aan een gedetailleerd geluidsregister voor alle wegen in de regio. Na een succesvolle proef in 2023 in Saint-Quentin-en-Yvelines hebben Renault en Bruitparif op 10 september jl. een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Dit is de eerste keer dat de akoestische staat van de wegen in Île-de-France in kaart wordt gebracht. Ongeveer dertig Megane E-Tech-auto's, uitgerust met sensoren en de door Renault ontwikkelde Apache box, zullen gedurende twee jaar het geluidsniveau van de wegen nauwkeurig meten.

Stille OV-bussen en nieuwe geluidspalen. Vanaf 2025 zal meer dan de helft van de dieselbussen in de regio vervangen zijn door biogas of elektrische bussen. In Parijs zal 90% van de bussen elektrisch zijn. Daarnaast zullen 100 geluidspalen Hydre, ontwikkeld door Bruitparif, en in afwachting van goedkeuring door het Laboratoire national de métrologie et d'essais (LNE), worden ingezet om voertuigen die te veel geluid produceren, zoals sommige gemodificeerde tweewielers, te beboeten.

Actie tegen geluidsoverlast door vliegtuigen. De regio verdubbelt het aantal geluidsmeters rond luchthavens en vraagt om strengere handhaving van nachtelijke vliegverboden en stillere vliegprocedures. Er wordt ook geïnvesteerd in de installatie van geluiddempers op lesvliegtuigen.

Stimulering van stille gebieden en bewustwording. De regio wil lokale overheden aanmoedigen om geluidsniveaus te verbeteren via regionale programma's, waaronder financiering van meetapparatuur. Tegen 2030 moeten er 200 "stille gebieden" in steden zijn ingericht, geïdentificeerd door Bruitparif, die het label "stille stad" kunnen ontvangen. Ook wil de regio geluidshinder van bouwprojecten aanpakken door de 70.000 jaarlijkse bouwplaatsen te ondersteunen met informatie over lawaai, zodat geluidsbeheer wordt geoptimaliseerd en omwonenden beter worden geïnformeerd.

Ten slotte gaat de regio Île-de-France jongeren beter beschermen en risicogedrag voorkomen. Dit gebeurt door een jaarlijkse screeningdag op middelbare scholen in te voeren, het aantal bewustmakingsboodschappen op platforms zoals Monlycée.net te verhogen, en jongeren aan te moedigen de Höra-app van de Fondation pour l'audition te downloaden, waarmee ze zelf hun gehoor kunnen testen.

Het plan is van groot belang, aangezien bijna tien miljoen mensen in de regio Île-de-France overmatig worden blootgesteld aan geluidshinder. Frankrijk presteert op dit gebied slecht: sinds 2013 heeft de Europese Commissie het land herhaaldelijk aangesproken omdat er geen actieplannen zijn aangenomen. In juli heeft de Commissie de zaak zelfs voor het Hof van Justitie gebracht.

Bron: Actu-Environnement, Regio Île-de-France