Maximumsnelheid op de ringweg van Parijs omlaag

Op 10 oktober is de maximale snelheid op de 35 km lange ringweg rond Parijs verlaagd naar 50 km/u. Dit geldt voor het volledige traject, waarbij het stuk tussen Porte de Châtillon en Porte de Bagnolet als laatste is aangepast. De snelheidslimiet van 70 km/u, die sinds januari 2014 gold, is komen te vervallen. De maatregel, genomen door burgemeester Anne Hidalgo, is bedoeld om de geluidsoverlast en luchtvervuiling voor meer dan 500.000 omwonenden te verminderen.

Flitspalen en wettelijke procedures

Er is onzekerheid of de circa vijftien flitspalen langs de ringweg de overtredingen van de nieuwe snelheidslimiet zullen vastleggen. De Politieprefectuur heeft geen commentaar gegeven, maar het stadhuis van Parijs laat weten dat de zaak nog niet aan de overheidsdiensten is voorgelegd. Dit zal naar verwachting gebeuren na het plaatsen van de laatste borden. De volledige implementatie kan enige tijd duren, vergelijkbaar met de invoering van de 30 km/u-limiet in Parijs.

Kritiek van de nieuwe minister van Transport

François Durovray, de nieuwe minister van Transport, uitte zijn twijfels over het besluit van de burgemeester en benadrukte dat deze beslissing niet alleen door haar genomen kan worden. Hij merkt op dat de ringweg ook van belang is voor mensen buiten Parijs. De burgemeester is ervan overtuigd dat ze deze beslissing zelfstandig kan nemen en heeft niet gewacht op het officiële advies van de staat, die zegt medezeggenschap te hebben in deze kwestie.

Voorstel voor geluidsabsorberend asfalt

Valérie Pécresse, de president van de regio Île-de-France, is tegen de snelheidsverlaging en pleit voor de aanleg van geluidsabsorberend asfalt om de geluidsoverlast te verminderen. Ze wijst erop dat 80% van de gebruikers van de ringweg niet in Parijs woont. De minister ondersteunt het idee van geluidsabsorberend asfalt, dat volgens hem zeer positieve resultaten oplevert.

Kosten en alternatieve vervoersmogelijkheden

Het opnieuw asfalteren van een kilometer ringweg kost tussen de 500.000 en 1 miljoen euro, wat voor de 35 kilometer lange ringweg neerkomt op maximaal 30 miljoen euro. De regio heeft al aangegeven de helft van de kosten te willen dekken, waardoor het stadhuis de resterende 15 miljoen euro zou moeten betalen voor een project dat drie jaar zal duren. De transportminister benadrukt dat er ook alternatieve vervoersmogelijkheden moeten worden ontwikkeld.

Waarschuwing van de Politieprefectuur

De Politieprefectuur waarschuwt dat de geplande consultaties over de snelheidsverlaging niet zijn afgerond, terwijl de ringweg dagelijks door meer dan een miljoen voertuigen wordt gebruikt. Volgens de Politieprefectuur kan de maatregel significante gevolgen hebben voor de reistijden en kan leiden tot een toename van de verkeersdrukte op secundaire wegen in de regio.

Bron: La Tribune, Le Parisien