Stellantis en Orano staken hun plannen voor een joint venture in batterijrecycling

Stellantis en de Franse nucleaire multinational Orano hebben eind september hun plannen voor een gezamenlijke fabriek om elektrische voertuigbatterijen te recyclen, geannuleerd. Dit project, dat eind 2022 werd aangekondigd, zou zich richten op de terugwinning van lithium-ionbatterijen en de verwerking van productieafval uit de batterijfabrieken van Stellantis in Europa en Noord-Amerika. De joint venture was bedoeld om de circulaire economie te bevorderen door metalen uit gebruikte batterijen te raffineren en opnieuw te gebruiken voor de productie van nieuwe batterijen. Een fabriek in Duinkerken zou in 2026 in gebruik worden genomen.

Focus op flexibiliteit

Beide bedrijven gaven geen duidelijke redenen voor de stopzetting van het project. In een gezamenlijk persbericht werd alleen verwezen naar een niet-bindend memorandum van overeenstemming. Stellantis gaf aan dat het bedrijf zich meer wil richten op commerciële contracten voor batterijrecycling, omdat dit meer flexibiliteit biedt in de veranderende markt voor elektrische voertuigen. Veel concurrenten volgen dezelfde strategie. Bovendien heeft Stellantis, door een sterke daling van de financiële resultaten, prioriteit gegeven aan het genereren van cashflow en heeft het zijn strategie voor technologische investeringen herzien.

Afnemende vraag naar batterijen

Een andere belangrijke factor die meespeelt, is de afnemende vraag naar batterijen door de tegenvallende verkoop van elektrische voertuigen. In Europa daalden de registraties van elektrische auto's in augustus met bijna 44% in vergelijking met het voorgaande jaar. Dit heeft ook geleid tot het uitstellen of annuleren van verschillende geplande batterijfabrieken. Zo schrapt de Zweedse batterijfabrikant Northvolt 1.600 banen en heeft ACC, een joint venture van Stellantis, TotalEnergies en Mercedes, de bouw van fabrieken in Duitsland en Italië stilgelegd. Om kosten te besparen, schakelen autofabrikanten over van nikkel-mangaan-kobalt (NMC)-batterijen naar het goedkopere lithium-ijzer-fosfaat (LFP), wat ook van invloed is op de productieplannen.

Ondanks de annulering blijft Orano zoeken naar nieuwe partners voor batterijrecycling en houdt het vast aan zijn plannen om een recyclingfabriek te openen. Het bedrijf werkt sinds 2020 samen met het Franse onderzoekscentrum CEA om nieuwe energietransitie-technologieën te ontwikkelen.

De Franse groep heeft een industrieel project gelanceerd in het noorden van Frankrijk gericht op de productie van batterijcomponenten voor elektrische voertuigen. Dit project, dat vorig jaar werd aangekondigd in samenwerking met het Chinese bedrijf XTC New Energy, omvat de bouw van een productiefaciliteit voor belangrijke materialen die in de kathodes van autobatterijen worden gebruikt, evenals een fabriek voor het recyclen van batterijen.

Cruciale rol van recycling bij zeldzame metalen

Verschillende andere Franse bedrijven, zoals Veolia en Eramet in samenwerking met Suez, werken aan soortgelijke projecten, waarbij de focus ligt op het recyclen van zeldzame metalen zoals lithium, kobalt en nikkel. Recycling wordt steeds crucialer, mede door Europese regelgeving die voorschrijft dat tegen 2027 90% van het kobalt, koper en nikkel en 50% van het lithium in batterijen, moet worden gerecycled, tegen 2031 moet dit respectievelijk 95% en 80% bedragen. Maar er is meer: de Europese autoriteiten hebben ook stappen ondernomen om fabrikanten te verplichten gerecyclede grondstoffen te gebruiken bij de productie van nieuwe batterijen. In 2031 moeten batterijen 16% gerecycled kobalt en 6% gerecycled lithium en nikkel bevatten, en in 2036 respectievelijk 26% kobalt, 12% lithium en 15% nikkel. Door batterijen lokaal te recyclen, willen Europese bedrijven minder afhankelijk worden van de import, voornamelijk uit China.

Kortom, de beëindiging van de samenwerking tussen Stellantis en Orano is een reactie op veranderende marktomstandigheden en de behoefte aan meer flexibiliteit. Tegelijkertijd blijft het belang van batterijrecycling toenemen, zowel vanuit een economisch als ecologisch oogpunt, en zullen nieuwe projecten naar verwachting bijdragen aan de toekomstige metaalvoorziening voor de Europese elektrische auto-industrie.

Zie ook eerder bericht: Stellantis en Orano slaan de handen ineen voor batterijrecycling van elektrische auto's

Bron: La Tribune, Le Figaro