Frankrijk bevestigt zijn ambities voor de productie van e-fuels
Volgens de laatste barometer van het Bureau français des e-fuels (1) bevestigt Frankrijk zijn ambitie om een belangrijke speler te worden in de productie van alternatieve brandstoffen. Om tegen 2030-2035 een autonome producent te worden, moet echter aan twee voorwaarden worden voldaan: beschikbaarheid van koolstofarme elektriciteit en blijvende financiële en regelgevende steun van de overheid.
In 2024 zijn in Frankrijk 26 e-fuels-projecten gestart, redelijk gelijkmatig verspreid over het land, tegenover 24 projecten in 2023. Deze toename toont de groeiende belangstelling voor deze sector. De dynamiek is vooral sterk in de e-kerosinesector, met 13 projecten, bijna het dubbele van vorig jaar. De benodigde investeringen weerspiegelen deze versnelling: van 3,6 miljard euro in 2023 naar een geschatte 8 miljard euro in 2030.
Structuur en verspreiding van projecten
Uit de barometer blijkt dat de meeste nieuwe projecten grootschalig zijn, met industriële productiecapaciteiten van tienduizenden tonnen olie-equivalent, in tegenstelling tot de eerdere pilootprojecten met slechts enkele honderden tonnen olie-equivalent. Onder de belangrijkste projecten vallen FranceKerEauzen (2) in Le Havre en BioTJet (3) in Lacq (Nouvelle-Aquitaine), geleid door respectievelijk Engie en Elyse Energy. Elk project vereist meer dan 1,2 miljard euro aan investeringen, wat de grote financiële inzet in deze sector onderstreept.
De locatie van de projecten is niet willekeurig: ze zijn vooral geconcentreerd langs de Seine-as en rond Marseille-Fos, dicht bij herbruikbare CO2-bronnen en grote eindgebruikers zoals luchthavens en havens. In totaal zijn 17 departementen betrokken, wat zorgt voor een redelijk evenwichtige landelijke verdeling en een efficiënt productienetwerk.
Technologie onder controle, maar uitdagingen blijven
De technologie voor de productie van e-fuels is onder controle, waardoor Frankrijk op gelijke hoogte staat met andere Europese landen. Volgens Cédric de Saint-Jouan, oprichter van V-Vol en woordvoerder van het Franse e-fuels bureau, bevindt het land zich echter nog in de ontwikkelingsfase. De uitdaging is nu om de projecten te realiseren en de juiste voorwaarden te scheppen, zodat Frankrijk niet achterblijft of afhankelijk wordt van geïmporteerde e-fuels.
Op weg naar autonomie tegen 2030, maar onder voorwaarden
Frankrijk kan tegen 2030 of 2035 zelfvoorzienend worden in e-fuels, met een potentieel overschot van 344 ktep (kiloton olie-equivalent), waardoor export mogelijk zou zijn. Ter illustratie: dit volume zou meer dan 4% van het kerosineverbruik van Air France-KLM in 2023 dekken.
Dit doel hangt echter af van twee belangrijke voorwaarden. Ten eerste is toegang tot koolstofarme elektriciteit, met name uit kernenergie, cruciaal. Ten tweede zijn een stabiel regelgevingskader en blijvende overheidssteun essentieel om investeringen veilig te stellen en de sector te ontwikkelen. Zonder deze maatregelen kan Frankrijk afhankelijk worden van geïmporteerde e-fuels, met kosten van 2,6 miljard euro alleen al voor de luchtvaartsector.
Versnelling nodig om te voldoen aan de groeiende vraag
Naast competitiviteit en soevereiniteit is het ook belangrijk om aan de binnenlandse vraag te voldoen, vooral in de luchtvaart- en maritieme sector. De vraag naar e-fuels kan tegen 2040 oplopen tot 2,1 miljoen ktep. Daarnaast verwacht Eurocontrol dat het aantal vluchten stijgt van 9,2 miljoen in 2022 naar 12,1 miljoen in 2030.
Deze vooruitzichten benadrukken de urgentie om de ontwikkeling van lopende projecten te versnellen en de benodigde middelen te mobiliseren om de toeleveringsketen te waarborgen. Voortdurende en effectieve steun van de autoriteiten zou niet alleen aan deze vraag voldoen, maar ook de positie van Frankrijk als Europese leider in e-fuels versterken.
Een economische en sociale uitdaging
E-fuels-projecten creëren ook veel werkgelegenheid, met 3.705 nieuwe banen in het vooruitzicht. Deze projecten kunnen Frankrijk's concurrentiepositie versterken en bijdragen aan de energietransitie van de Europese Unie.
Samenvattend heeft Frankrijk alle middelen in handen om een belangrijke speler in de e-fuels in Europa te worden. De weg naar soevereiniteit vereist echter beslissende strategische keuzes, zowel op het gebied van energiebeleid als publieke investeringen.
- Bureau français des e-fuels
- FranceKerEauzen: productiecapaciteit voor e-kerosine, die al in 2027 operationeel moet zijn
- BioTJet - Elyse: productiecapaciteit voor e-kerosine
Bron: La Tribune