Recycling van vliegtuigen zal winst Airbus stimuleren

Airbus haalt, net als Boeing, een groeiend deel van zijn inkomsten uit after-sales diensten, zoals onderhoud van vliegtuigen en training van vlieg- en onderhoudspersoneel . In de toekomst kunnen deze diensten nog worden versterkt door de veelbelovende markt voor het recyclen van vliegtuigen. Volgens voorspellingen van Airbus Global Services zal de wereldwijde markt voor vliegtuigdiensten, die in 2024 op $150 miljard wordt geschat, in 2043 naar verwachting $290 miljard bedragen, wat gelijk staat aan de internationale markt voor de verkoop van passagiersvliegtuigen in 2024.

90% van het gewicht van een vliegtuig is recyclebaar

Vliegtuigonderhoud blijft de grootste bron van inkomsten, goed voor een markt van 126 miljard dollar met een jaarlijkse groei van gemiddeld 3,5%. Een andere snelgroeiende bron van inkomsten is het recyclen van vliegtuigen. Naar verwachting zullen tegen 2043 ongeveer 18.460 vliegtuigen van oudere generaties uit de vloot verdwijnen, wat een snel groeiende markt creëert. Airbus schat dat tot 90% van het gewicht van een vliegtuig kan worden gerecycled, inclusief de herverkoop van veel waardevolle onderdelen. Tweedehands vliegtuigonderdelen kunnen de komende 20 jaar naar verwachting 52 miljard dollar opleveren.

Servicedivisie lucratiever dan de verkoop van vliegtuigen

Via dochterbedrijf Tarmac Aerosave is Airbus al een belangrijke speler in vliegtuigrecycling, met locaties in Frankrijk, Spanje en binnenkort China. Hoewel winstgevend, is recycling slechts een deel van Airbus' bredere servicemodel, dat steeds lucratiever wordt ten opzichte van de verkoop van vliegtuigen. Bij Boeing was de servicetak in 2023 de enige winstgevende divisie, met een winst van 3,3 miljard dollar. Airbus verdiende in 2023 €11,35 miljard aan diensten, meer dan de helikopterdivisie (€7,33 miljard) en bijna evenveel als de defensie- en ruimtevaarttak (€11,49).

Naar een nieuw businessmodel?

Sommige experts voorspellen een verandering in het businessmodel van vliegtuigfabrikanten. In plaats van alleen vliegtuigen te verkopen, zou de focus verschuiven naar inkomsten uit after-sales diensten zoals onderhoud. Luchtvaartmaatschappijen zouden dan niet alleen vliegtuigen kopen, maar ook gegarandeerde vlieguren met volledige dekking van mechanische problemen. Dit model lijkt op dat van de auto-industrie en fabrikanten van vliegtuigmotoren, die hun winst vooral uit onderhoud halen.

Bron: Les Echos