Beter financieel resultaat Franse spoorwegen, ondanks onrustige economische tijden
De Franse spoorweggroep SNCF boekte in de eerste helft van 2024 een positief nettoresultaat van 143 miljoen euro. Deze resultaten zijn vooral te danken aan de dochteronderneming SNCF Voyageurs, waarvan het aantal passagiers sterk is gestegen.
De SNCF blijft winstgevend in de eerste helft van 2024. Met een nettowinst van 143 miljoen euro is de Franse spoorwegmaatschappij voor het zesde opeenvolgende semester sinds 2021 winstgevend. In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de omzet 21,4 miljard euro, een stijging van 3,4% vergeleken met de eerste helft van 2023. Daarnaast genereerde de groep een free cashflow van 2 miljard euro, in lijn met de verbintenissen van het in 2018 ondertekende spoorwegpact met de Franse regering.
In de eerste helft van het jaar boekte de SNCF een EBITDA van 3,1 miljard euro, een stijging van 350 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2023. De operationele marge steeg van 13,4% naar 14,6%. "Dit zijn bevredigende resultaten ondanks de economische omstandigheden," aldus CFO Laurent Trevisani. Tijdens een persconferentie benadrukte hij de moeilijke economische context, met trage groei in Frankrijk, Europa en de VS, en lagere dan verwachte consumentenbestedingen.
Stijging aantal passagiers
De groei van de groep wordt aangedreven door SNCF Voyageurs, wiens omzet met 8,1% is gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2023. "SNCF Voyageurs was de motor in het eerste halfjaar," aldus Laurent Trevisani. Dit komt door de sterke stijging van het aantal passagiers. De TGV's zagen een stijging van 7,7% tot 63 miljoen passagiers, de TER (regionale treinen) en Transilien (in de regio Ile-de-France) stegen met 11%, en Intercités groeide met 10% tot 5,6 miljoen passagiers.
TGV en Intercités samen lieten in de eerste helft van het jaar een omzetstijging van 9,5% zien, terwijl de stijging van het aantal passagiers slechts 8% bedroeg ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Dit wijst op een stijging van de ticketprijzen in de eerste zes maanden. De SNCF meldt echter dat de tarieven voor Intercités en Ouigo, de budget-TGV van de groep, niet zijn verhoogd, volgens de tariefbevriezing die Clément Beaune, de vorige minister van Transport heeft ingesteld. Prijsstijgingen bij de TGV's zijn zeer beperkt gebleven, aldus de groep.
Deze resultaten worden behaald tegen de achtergrond van specifieke spanningen in de logistieke sector. De dochteronderneming Geodis doet het echter goed. Ondanks een omzetdaling van 8,6% door lagere vrachtprijzen en een daling van de volumes, heeft de dochteronderneming haar marge weten te behouden. Tussen de eerste helft van 2023 en 2024 is deze zelfs gestegen van 9,9% naar 10,6%.
Naast de operationele prestaties van haar verschillende activiteiten heeft de SNCF aangekondigd 230 miljoen euro aan productiviteitswinsten te hebben behaald in de eerste helft van het jaar.
5 miljard euro aan investeringen
Deze positieve resultaten stellen de groep in staat om "massaal in het spoorwegsysteem te investeren, vooral in het netwerk", met een totaal van "5 miljard euro", aldus Laurent Trevisani, die dit een "historisch bedrag" noemde. "Aan het eind van het jaar zullen we dicht bij of boven de 11 miljard euro zitten," voegde hij toe.
Van de totale investering gaat ongeveer €2,5 miljard naar het spoorwegnet, waarvan €1,7 miljard via het "fonds de concours". Dit fonds ontvangt automatisch 60% van de winst van de groep, volgens afspraken met de Franse regering, voor netwerkherstel. Daarnaast wordt €2 miljard geïnvesteerd in rollend materieel en €500 miljoen in de modernisering van stations.
Deze resultaten stellen de groep ook in staat om door te gaan met zijn schuldafbouw, met een vermindering van €200 miljoen naar €24 miljard. De netto schuld tot EBITDA -ratio is in een jaar tijd gedaald van 3,7x naar 3,5x. Verder is de groep trots met het werven van 12.000 nieuwe medewerkers in de eerste helft van het jaar en streeft naar 20.000 voor het gehele jaar.
Voor de tweede helft van het jaar is Laurent Trevisani voorzichtig met zijn vooruitzichten, maar hij is redelijk optimistisch. "De trends voor de eerste helft en de zomer zijn positief," zei hij tijdens de persconferentie.
Bron: La Tribune