Elektrische auto's: details van de nieuwe deal tussen de Franse regering en de auto-industrie
Elektrificatie in ruil voor subsidies voor de aankoop of lease van een elektrische auto en steun voor het verbeteren van het concurrentievermogen. Na maandenlange onderhandelingen zullen de Franse overheid en de Franse auto-industrie op maandag 6 mei een nieuw vijfjarig strategische sectorovereenkomst ondertekenen.
Het document, in handen van het economisch dagblad Les Echos, beschrijft de verbintenissen van beide partijen voor de periode 2023-2027. Voor de industrie is één ding duidelijk: elektrificatie is de toekomst. Maar om dit te realiseren, is overheidssteun noodzakelijk.
De overeenkomst streeft naar het behalen van het doel van president Macron om tegen 2030 2 miljoen geëlektrificeerde voertuigen in Frankrijk te produceren. "De sector focust op de overgang naar elektrisch," benadrukt de vakbond CFE-CGC, "en heeft besloten dit niet ter discussie te stellen."
Voorlopig geen “Green Deal zones”
Het document bevat ook de doelstellingen die zijn vastgesteld door het Secretariaat-generaal voor Ecologische Planning (SGPE) om Frankrijk te helpen zijn klimaatdoelstellingen te bereiken. Deze bestaan onder meer uit "een verviervoudiging van de verkoop van 100% elektrische personenauto's tegen 2027", wat neerkomt op bijna 800.000 voertuigen. De uitdaging is nog groter voor bedrijfsvoertuigen, waarvan het aantal moet worden verzesvoudigd tot meer dan 100.000 geregistreerde voertuigen in 2027.
De Franse regering heeft ervoor gekozen om zich niet vast te leggen op financiële verplichtingen in dit vijfjarige document. Sinds de eerste versies waarin de Franse autobranche PFA de leiding had en zijn voorstellen indiende bij het Ministerie van Economische Zaken, en de laatste versie, zijn bepaalde passages verdwenen. Zo zijn de verwijzingen naar verlagingen van productiebelastingen en arbeidskosten geschrapt.
Een belangrijk punt voor veel stakeholders in de sector was de verwijzing naar "Green Deal zones", gebieden die activiteiten met een lage koolstofuitstoot ondersteunen. Deze verwijzing van de PFA is in de laatste versie van het document echter ook verdwenen. De sector drong erop aan dat de overheid zich schriftelijk zou verbinden tot "het bevorderen van tijdelijke lastenverlichting voor bedrijven in de sector, mogelijk via mechanismen zoals de Green Deal zones", in lijn met het Europese plan voor de decarbonisatie van de economie. Volgens ingewijden was het niet het juiste moment om dit voorstel te bespreken. Het zou verstandiger zijn om te wachten tot na de Europese verkiezingen en het te bespreken met de nieuwe Europese Commissie.
Voortzetting steunmaatregelen
Aan de andere kant heeft de Franse regering ingestemd met het expliciet opnemen van "de ecologische bonus", "de extra afschrijving voor professionals" en "het leasen van elektrische auto's" in het document. Het is echter niet duidelijk of dit laatste verwijst naar een algemene langetermijnleasing of specifiek naar het programma "Mon leasing électrique" voor een sociale elektrische leaseauto van 100 euro per maand. Het document vermeldt ook de inruilpremie, die samen met de bonus kan worden gebruikt. Dit alles suggereert dat deze regelingen op de lange termijn van kracht zullen zijn, ondanks de doorgevoerde bezuinigingen door de jaren heen.
De regering heeft zich ook gecommitteerd om tegen het einde van 2027 de doelstelling van 25.000 snellaadpalen te halen, geplaatst langs belangrijke verkeersaders en in stedelijke hubs. Hoewel het totale aantal laadpunten hetzelfde is gebleven sinds het begin van de gesprekken tussen de industrie en de overheid, is het vermogen van de laadstations tussen de eerste en laatste versie van de tekst verlaagd van 150 naar 50 kWh.
Onenigheid binnen de sector
De sectorovereenkomst waarschuwt dat ondersteuning van de meest kwetsbare spelers essentieel is voor een succesvolle transitie. Studies voorspellen dat met de opkomst van elektrische auto's, die minder complex zijn dan auto's met verbrandingsmotoren, tienduizenden banen zullen verdwijnen.
Vakbonden maken zich zorgen over recente herstructureringsplannen en fabriekssluitingen bij toeleveranciers. Hoewel de strategische sectorovereenkomst dit probleem aanpakt, stellen vakbonden dat zolang opdrachtgevers streven naar lagere prijzen, de problemen niet zullen verdwijnen.
Een doel van de vorige overeenkomst was om als team samen te werken en de klant-leverancier relatie te verbeteren. Echter, de opeenvolgende crises sinds 2020 hebben geleid tot spanningen binnen de sector. De nieuwe overeenkomst benadrukt dat de overheid zal zorgen voor goede relaties tussen opdrachtgevers en leveranciers door regelmatige bijeenkomsten op hoog niveau.
Bron: Les Echos