Frankrijk voert technische keuring voor motoren en scooters in
Na jaren van vertraging en ondanks tegenstand van motorrijdersverenigingen heeft Frankrijk een technische keuring ingevoerd voor tweewielige, driewielige en vierwielige gemotoriseerde voertuigen van categorie L, inclusief 50cc-voertuigen. Deze maatregel is sinds maandag 15 april van kracht. Dit betreft niet alleen alle soorten motorfietsen, maar ook auto’s zonder rijbewijs, zoals de Renault Twizy of de Citroën Ami. De keuring omvat controle van remmen, stuur- en zichtbaarheidsfuncties, uitrusting om de uitstoot te verminderen en geluidsniveau.
De verenigingen Respire, Ras le Scoot en Paris sans Voiture houden nauwlettend in de gaten hoe deze implementatie van een EU-richtlijn uit 2024 verloopt, vooral met betrekking tot de uitstoot en het geluidsniveau. In mei 2023 hebben ze een verzoek om voorlopige maatregelen ingediend bij de Raad van State om de procedure te versnellen. Respire benadrukt dat de technische keuring essentieel is voor het milieu vanwege de overlast die tweewielers veroorzaken: tien keer meer luchtvervuiling dan auto's en veel lawaai. Volgens Respire voldoet 80% van de brommers en 50% van de motorfietsen niet aan de huidige normen.
Weerstand tegen invoering
De Fédération française des motards en colère (FFMC), die de maatregelen als "nutteloos en kostbaar" beschouwt, probeerde de wetgeving met spoed door de Raad van State te laten opschorten. Ze legden de nadruk op "een duidelijke beoordelingsfout gelet op de gevolgen". Hun aanvraag van 22 maart 2024 werd echter op dinsdag 9 april afgewezen. De FFMC hoopt echter dat een ander beroep, die de regering verplicht met alternatieve maatregelen te komen, succesvol zal zijn. Ze rekenen hierbij op de steun van 27 parlementsleden van de partij van president Macron, die streven naar een nieuw moratorium op dit onderwerp.
Een van de tegenstanders is de voorzitter van de juridische commissie van de Assemblée, die zelfs heeft verklaard "persoonlijk" bereid te zijn om de technische keuring te boycotten. De acties van de afgevaardigden worden door Respire als "illegaal, in strijd met de Europese wetgeving en onze administratieve bevoegdheden" beschouwd, terwijl de advocaat van de vereniging het ziet als "inmenging van de wetgevende macht in de rechterlijke macht". Respire is vastbesloten om de Europese richtlijn van 2014 en de beslissingen van de Raad van State af te dwingen en heeft aangegeven "alle mogelijke juridische middelen" te zullen gebruiken.
Volgens een enquête, uitgevoerd tussen 12 en 20 maart 2024 door de bank BPCE, zou 73% van de motorrijders de invoering van een verplichte technische keuring voor tweewielers toejuichen.