Frankrijk start openbare raadpleging voor verdere ontwikkeling van geluidspalen tegen voertuigoverlast
Het ministerie van Ecologische Transitie is gestart met een openbare raadpleging over een ontwerpdecreet dat een proef mogelijk maakt met het automatisch registreren van geluidsemissieniveaus van voertuigen in het verkeer via automatische geluidspalen. Deze raadpleging loopt tot 1 mei. De proef markeert de tweede fase van een initiatief dat is opgezet binnen het kader van de Franse mobiliteitswet, gericht op het bestrijden van geluidsoverlast die met name wordt veroorzaakt door opgevoerde voertuigen, zoals gemotoriseerde tweewielers.
In de eerste fase, die in de eerste helft van 2022 van start ging, werd de werking van de geluidspalen in reële verkeersomstandigheden getest in zeven vrijwillige gemeenten, maar in deze fase werden geen overtredingen vastgesteld of geregistreerd. Zodra de geluidspalen zijn goedgekeurd, zullen in de tweede fase van de proef wel boetes worden uitgedeeld.
Twee fabrikanten hebben aan het einde van de eerste fase hun apparatuur verder ontwikkeld om goedkeuring te krijgen van het nationaal laboratorium voor metrologie en keuringen. Maar deze fase kon niet binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden afgerond. Daarom wil de regering met dit ontwerpdecreet het wettelijke kader vastleggen voor de uitvoering van de tweede fase van de geplande proef, waarbij overtreders een boete krijgen. Dit is om de geluidspalen verder te evalueren voordat ze op grote schaal worden ingevoerd.
Boete van 135 euro
Na goedkeuring van de geluidspalen zal het systeem dit keer gedurende 12 maanden worden getest in de zeven vrijwillige gemeenten die voor de eerste fase zijn geselecteerd: drie in stedelijke gebieden (Parijs, Nice en Toulouse), drie in voorstedelijke gebieden (Bron, Rueil-Malmaison en Villeneuve-le-Roi) en één op het platteland (de gemeente Haute Vallée de Chevreuse ten zuidwesten van Parijs). De geluidspalen worden geïnstalleerd op wegen binnen de bebouwde kom met een toegestane maximumsnelheid van 50 km/u. Het plaatsen van geluidspalen op alle wegen waar de lokale overheid bevoegd is om het verkeer te controleren, is echter niet toegestaan. In een besluit van de plaatselijke autoriteit moeten de weggedeelten met geluidspalen en de dagelijkse tijdstippen waarop deze worden geactiveerd, worden vastgelegd.
Als het toegestane geluidsniveau wordt overschreden, kan een boete worden opgelegd van 135 euro, die wordt verlaagd tot 90 euro als deze binnen 15 dagen wordt betaald. Het geluidsniveau waarboven een overtreding kan worden vastgesteld, is vastgelegd in een besluit van 7 juli 2023. De drempelwaarde van het toegestane geluidsniveau is 85 decibel (A-gewogen geluidsniveau). Er zijn echter uitzonderingen voor bepaalde voertuigcategorieën, afhankelijk van hun datum van toelating:
- voor de categorieën M2 en M3, vóór 1 oktober 1996 ;
- voor de categorie N1 met een toegestaan maximumgewicht van minder dan 3.500 kg, vóór 1 april 1962;
- voor de categorieën N2 en N3 met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3.500 kg, vóór 1 oktober 1990;
- voor de categorie L3e (motorfiets met twee wielen), vóór 1 oktober 1990.
Landbouwvoertuigen zijn ook vrijgesteld.
Beoordeling van de effectiviteit van het systeem en de maatschappelijke aanvaardbaarheid ervan
Na de proef zal het ministerie een evaluatie uitvoeren. Deze evaluatie omvat de impact op het gedrag van weggebruikers, het afschrikkende effect van de geluidspalen, de sociale acceptatie ervan, en of er een vermindering is van waargenomen geluidsniveaus. Ook zal geanalyseerd worden hoeveel voertuigen de geluidsniveaus overschrijden en hoe dit zich verhoudt tot het totale aantal voertuigen op de wegen. De gemeenten die deelnemen aan het experiment worden ook geraadpleegd over de effectiviteit van de geluidsbewaking, vooral voor de omwonenden. In 2021 schatte het Franse milieuagentschap Ademe dat geluidsoverlast de Franse samenleving jaarlijks 147 miljard euro kost. De non-profit milieuorganisatie Bruitparif schat dat geluidsoverlast de gezonde levensverwachting in de dichtbevolkte regio Ile-de-France met bijna 11 maanden vermindert.
Bron: Localtis