Milieupremie en sociale leasing: Franse regering past regels aan
Vanwege het onverwachte succes van het programma "Mon leasing électrique" voor een sociale elektrische leaseauto van 100 euro per maand, schort Frankrijk de regeling op tot 2025 en past tegelijkertijd de subsidies voor schone voertuigen aan ten gunste van huishoudens met een laag inkomen.
Dit jaar kunnen 50.000 Fransen deelnemen aan het programma "Mon leasing électrique", hetgeen een verdubbeling is van het oorspronkelijke doel. De Franse staat financiert elk voertuig tot een bedrag van 13.000 euro. Om te voorkomen dat hierdoor het budget van 1,5 miljard euro in 2024 voor de vergroening van het wagenpark wordt overschreden, heeft de regering er voor gekozen om de subsidies aan te passen: iets minder voor ondernemers en iets meer voor huishoudens met een laag inkomen.
Volgens de overheid verdwijnt de steun voor leasing niet aangezien de auto-industrie het hele jaar leaseauto’s blijft aanbieden die in aanmerking komen voor de milieupremie, zelfs als het gaat om gebruikte elektrische personenauto's. Voor deze laatste categorie stijgt de premie met 1.000 euro.
70% van de bestellingen gaat naar Stellantis
Stellantis heeft 70% van de "sociale lease"-bestellingen binnen gehaald, terwijl Renault 10.000 bestellingen heeft ontvangen. Stellantis bood vanaf half december zijn elektrische Peugeot 208 en Fiat 500 aan, maar ook enkele grotere modellen zoals de Jeep Avenger. Dit heeft geleid tot een totaal van 30.000 bestellingen begin februari.
Renault deed mee aan het programma met zijn elektrische Twingo en Zoe die uit de productie worden genomen, tegen zeer aantrekkelijke prijzen, maar ook zijn elektrische gezinsauto Kangoo, en haalde hiermee iets meer dan 10.000 bestellingen binnen.
Stellantis keurt het stopzetten van het programma door de regering af. Volgens het bedrijf is er "behoefte aan deze subsidies" omdat "er nog geen natuurlijke markt" is voor de elektrische auto. Het programma was een uitstekend initiatief om de mobiliteit van de meest arme huishoudens te beschermen, aldus de CEO van Stellantis. Hij riep op om "vooral" een te snelle daling van de markt te vermijden, verwijzend naar de situatie in Duitsland. In Duitsland vertegenwoordigden de verkopen van nieuwe elektrische auto's in januari slechts 10% van de markt, tegenover 18,4% voor het jaar 2023, na de plotselinge afschaffing van de milieusubsidie voor particulieren afgelopen december.
Lagere milieupremies
Tegelijkertijd met het opschorten van het programma "Mon leasing électrique" heeft de Franse regering bepaalde milieupremies voor de aankoop van schone voertuigen verlaagd:
- Verlaging van de maximale milieupremie met 1.000 euro voor de aanschaf van een nieuwe personenauto of bestelwagen voor de rijkste huishoudens. Voor de helft van de Fransen blijft de premie echter behouden: personen met een fiscaal referentie-inkomen van minder dan 15.400 euro per jaar. De subsidie kan zelfs oplopen tot 7.000 euro.
- Verlaging van de maximale milieupremie met 1.000 euro voor rechtspersonen die een nieuwe bestelwagen kopen.
- Afschaffing van de milieupremie voor rechtspersonen die een nieuwe personenauto kopen.
- Afschaffing van de milieupremie voor de aankoop van een tweedehands personenauto of bestelwagen.
- Uitbreiding van de milieupremie voor de fiets naar tweedehands fietsen die door een winkelier worden verkocht en een verlening van de milieupremie voor de aankoop van een nieuwe fiets die in augustus is ingevoerd.
- Verhoging van de milieupremie met 1.000 euro voor het leasen van een tweedehands elektrische personenauto.
- Afschaffing van de inruilpremie voor de aanschaf van een personenauto of nieuwe brandstof bestelwagen, milieusticker Crit’Air 1. Hoewel deze premie wordt gehandhaafd voor elektrische voertuigen, daalt deze met 1.000 euro voor de hoogste premies voor de aankoop van een personenauto of bestelwagen, voor zowel natuurlijke als rechtspersonen. De toekenning van de inruilpremie is nu ook afhankelijk van de minimale milieuscore die sinds 1 januari 2024 is ingevoerd. Deze milieuscore wordt berekent op basis van het model, de gebruikte materialen, de productiemethode, het type batterij en de batterijtechnologie, het transport, de logistiek...
- Invoering van een milieupremie voor de ombouw naar plug-in hybride van personenauto's en bestelwagens, naast de subsidie die al bestond voor de ombouw naar elektrisch.
- Actualisering van de waarden van de fiscale referentie-inkomens die van invloed zijn op de bepaling van de hoogte van de milieupremies.