Vigoz: een kruising tussen een E-bike en een elektrische auto
De Franse startup Cixi werkt al acht jaar aan de ontwikkeling van een actief hybride voertuig, dat een kruising is tussen een E-bike en een elektrische auto. Het bedrijf werd onlangs geselecteerd in het kader van de laatste oproep voor projecten "Première Usine" dat deel uitmaakt van het programma France 2030 (de Franse versie van het 'groeifonds' ) en investeert nu 10 miljoen euro in een fabriek die vanaf 2026 in staat zal zijn om 1.500 voertuigen en 100.000 innovatieve elektrische trapassen met pedalen te produceren.
Met drie wielen en een trapas met pedalen is de Vigoz geen traditionele auto of fiets. Het is een hybride voertuig dat elektrische en menselijke energie combineert en geschikt is voor twee personen. Het prototype wordt al twee jaar getest en meer dan 10 miljoen euro is geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling.
Mensen motiveren tot meer bewegen
“Tegenwoordig bewegen te veel mensen niet genoeg om gezond te blijven, voornamelijk door tijdsgebrek of een gebrek aan motivatie. Door mensen de kans te geven om fysiek actief te zijn tijdens hun dagelijkse verplaatsingen, kan dit probleem worden aangepakt," aldus de oprichter van Cixi, Pierre Francis.
Hij herinnert eraan dat de Franse instantie voor voedsel, milieu en gezondheid en veiligheid op het werk (ANSES) in 2022 een waarschuwing heeft gegeven over de gezondheidsrisico’s van bewegingsarmoede voor 95% van de Franse volwassenen van 18 jaar en ouder.
"Er wordt veel meer gefietst sinds corona en het is inderdaad een goede manier om actief te zijn tijdens je dagelijkse verplaatsingen. De fiets is echter niet aantrekkelijk voor mensen die meer dan 30 kilometer moeten afleggen naar het werk of die worden afgeschrikt door slecht weer. Terwijl fietsen, met het comfort van een auto, al deze problemen oplost."
De bestuurder van de Vigoz moet trappen om het voertuig voort te bewegen, maar met de mogelijkheid om het inspanningsniveau aan te passen. De Vigoz wordt aangedreven door een innovatieve (en meervoudig gepatenteerde) elektrische trapas met pedalen, zonder ketting, riem, derailleur of tandwiel. De trapas regelt automatisch het systeem op basis van het ingestelde inspanningsniveau en de gewenste snelheid.
"Met een matige inspanning kan ons voertuig tot 120 kilometer per uur halen, met een autonomie van 160 kilometer dankzij een batterij van 15 Kw. Bij een snelheid van 50 km/h kan de bestuurder door te trappen tot 50% van de benodigde energie leveren. Bij 120 km/h is de autonomie natuurlijk sterk verminderd, ook al is het voertuig zeer licht en de aerodynamica geoptimaliseerd," verduidelijkt Pierre Francis.
Na meer dan 300 crashtests hoopt Cixi zijn voertuig in 2026 op de markt te brengen, met een goedkeuring voor alle typen wegen. Een eerste serie van 1.500 voertuigen wordt op dit moment overwogen, met een businessmodel dat is gebaseerd op abonnementen. Voorlopig wordt gesproken over "enkele honderden euro's".
Een fabriek voor de productie van 100.000 trapassen per jaar
Vooruitlopend op 2026 start Cixi al met de serieproductie van zijn elektrische trapassen. Want naast het gebruik ervan voor de Vigoz, zijn ook fietsfabrikanten geïnteresseerd. Sinds 3 maanden heeft het bedrijf al met verschillende fietsmerken een contract getekend.
“De inkomsten uit de verkoop van de elektrische trapassen zullen worden gebruikt om de ontwikkeling en productie van de Vigoz te financieren. De assemblage zal plaatsvinden in de fabriek van Cixi, voornamelijk met Europese en Franse componenten," aldus Pierre Francis.
Bron: La Tribune
Meer informatie: CIXI - VIGOZ, an active vehicle to pedal up to 120 km/h comfortably, CIXI - PERS, chainless and beltless electronic cranksets