Marseille stelt uitbreiding van lage emissiezone naar voertuigen met een milieusticker Crit'Air 3 voor onbepaalde tijd uit
De uitbreiding van de lage emissiezone in het centrum van Marseille naar voertuigen met een milieusticker Crit’Air 3 is uitgesteld. Deze uitbreiding zou in 2025 ingaan, maar volgens Martine Vassal (Divers Rechts), de voorzitter van metropoolregio Aix-Marseille-Provence, is het niet voor iedereen haalbaar om op zo'n korte termijn een elektrisch voertuig te kopen. Ze verwijst naar een onlangs verschenen regeling van de metropoolregio waarbij een subsidie van € 5.000 wordt geboden voor de aanschaf van een elektrisch voertuig door elke bewoner of professional in de zone, afhankelijk van het inkomen.
Marseille heeft sinds 2022 een lage-emissiezone, die de meest vervuilende voertuigen (milieusticker Crit'Air 5 en Crit'Air 4) uitsluit (Crit'Air-sticker).
Grootste impact op de armste huishoudens
De voorzitter van de metropoolregio, die oppositie voert tegen de burgemeester van Marseille, Benoît Payan (Divers Links), is ook fel tegen het idee om hogere parkeertarieven voor SUV’s in te voeren. Dit idee is al aangenomen in Lyon en is afgelopen zondag goedgekeurd tijdens een referendum in Parijs.
Marseille is de armste grote stad van Frankrijk en probeert de historische achterstand in het openbaar vervoer weg te werken. Uit een studie in december bleek dat de armste huishoudens het meest geraakt zouden worden door de uitbreiding van de milieuzone naar voertuigen van Crit'Air 3 (benzineauto’s van 1997 t/m 2005 en dieselauto’s van 2006 t/m 2010).
Tot nu toe zijn elf grootstedelijke gebieden begonnen met het invoeren van lage emissiezones, elk volgens een eigen planning. De invoering van deze zones komt voort uit de Franse mobiliteitswet van 2019. Volgens deze wet moeten lage emissiezones vóór 2025 in alle drieënveertig Franse steden met meer dan 150.000 inwoners zijn ingevoerd.
Bron: Le Monde