Dagelijkse verplaatsingen: Frankrijk verlengt de bonus voor carpoolen in 2024
De bonus van €100 voor automobilisten die zich voor het eerst inschrijven bij een carpoolplatform wordt verlengd in 2024, evenals de ondersteuningsmaatregel van het Groenfonds voor carpoolinitiatieven van lokale overheden.
Een jaar na de introductie van haar carpoolplan van €150 miljoen wil de Franse regering deze vorm van vervoer blijven stimuleren, vooral voor dagelijkse verplaatsingen. Daarom wordt de bonus van €100 voor carpoolen in 2024 verlengd, maar deze zal gericht zijn op kortere ritten ter bevordering van de dagelijkse verplaatsingen. De bonus wordt toegespitst op woon-werkverkeer, leerlingenvervoer of verplaatsingen in de vrije tijd, d.w.z. ritten van minder dan 80 kilometer.
Na de eerste geregistreerde carpoolrit op een van de online platforms, zoals Ecov, Klaxit, La roue verte of Blablacar Daily, ontvangt de automobilist 25 euro. Na de tiende rit volgt een tweede betaling van 75 euro. De platforms registreren momenteel gemiddeld 40.000 ritten per dag. Dit is slechts een klein deel van de 100 miljoen autoritten die dagelijks in Frankrijk worden gemaakt.
200.000 nieuwe aanmeldingen in 2023
Als onderdeel van haar ecologische plan om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen in de transportsector te verminderen, zet de regering in op een opkomst van carpoolen, naast de verschuiving naar hybride en elektrische auto's. In 2023 hebben meer dan 200.000 nieuwe automobilisten zich aangemeld.
Maar het zeer ambitieuze doel van het "carpoolplan" is om tegen 2027 drie miljoen dagelijkse ritten te realiseren, in vergelijking met de huidige 900.000 ritten. Deze cijfers omvatten schattingen voor informeel carpoolen (zoals twee collega's die geen gebruik maken van een platform), waarvoor de regering tegen het einde van het jaar een enquête wil lanceren om deze ritten nauwkeuriger te meten. Als Frankrijk erin slaagt het doel van drie miljoen dagelijkse ritten te bereiken, zou dit naar schatting 1% van zijn broeikasgasemissies kunnen verminderen volgens berekeningen van de regering.
33 bedrijven met in totaal een miljoen werknemers gaan ook carpooling promoten, bijvoorbeeld door een platform ter beschikking te stellen van hun werknemers. Onder hen bevinden zich La Poste, EDF, Carrefour, Les Mousquetaires, CapGemini en ST Microelectronics. Carpoolen is ook opgenomen in het Forfait Mobilités Durables: de werkgever kan een deel van het woon-werkverkeer dat via carpooling wordt afgelegd vergoeden. Dit bedrag is vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen tot een limiet van 800 euro per jaar.
Ook aan de randen van grote steden zoals Lille en Marseille worden steeds meer carpoolstroken aangelegd, met een totale lengte van ongeveer 115 kilometer tegen het einde van 2023. Parijs is van plan één rijstrook op haar ringweg te reserveren voor carpoolen na de Olympische Spelen van 2024. Om ervoor te zorgen dat automobilisten deze stroken respecteren, zal er in 2024 in heel Frankrijk radarapparatuur worden geïnstalleerd.
Veel prikkels voor lokale overheden
Lokale overheden, vooral steden, worden aangespoord om meer carpoolstoken en -zones aan te leggen en stimulerende maatregelen te bieden. In 2023 ondersteunde de staat 229 projecten van 181 lokale overheden via het Groenfonds. De beschikbare subsidies van 26,5 miljoen euro werden gebruikt om 21 carpoolstroken, 8 autostophaltes, 93 carpoolzones, 81 financiële stimuleringscampagnes, 13 voorlichtingscampagnes, 7 matching platforms en 23 studies te co-financieren. In 2024 wil de regering doorgaan met de ondersteuning van nieuwe projecten in het hele land, gericht op diverse acties, met name de aanleg van infrastructuur voor carpoolen. “De diversiteit van de gesteunde projecten door het Groenfonds, laat zien dat alle regio’s in staat zijn om actie te ondernemen," aldus de minister van ecologische transitie Christophe Béchu. Het potentieel van deze stimulans wordt nog lang niet volledig benut. “De projecten illustreren dat deze oplossing zeer geschikt is om de mobiliteitsuitdagingen aan te gaan die gepaard gaan met de uitbreiding van lage-emissiezones, met name in voorstedelijke en landelijke gebieden waar het openbaar vervoer vanwege de bevolkingsdichtheid niet altijd kan worden ingezet".
Er waren ook veel meer inspanningen voor sport- en cultuurevenementen, zoals het Solidays-festival bij Parijs en het wereldkampioenschap rugby, waarbij 30.000 carpoolritten werden geregistreerd.
12 nieuwe carpoolstroken in de regio Ile-de-France
De vervoersautoriteit van de regio Île-de-France, Île-de-France Mobilités (IDFM), gaat 12 carpoolstroken aanleggen in de grootste regio van Frankrijk.
Volgens IDFM zal bijna 80% van de twee miljoen gesubsidieerde ritten in 2023 plaatsvinden buiten de binnenste ring van de regio. De steunregeling voor carpoolen die IDFM in 2017 heeft ingevoerd, biedt "een kilometervergoeding per rit van €1,5 tot €3 per passagier (...) afhankelijk van de afgelegde afstand" met een plafond van €150 per maand, aldus de vervoersautoriteit. Abonnees van de Navigo pas (OV-chipkaart van de regio Parijs) hebben recht op twee gratis ritten per dag, tot een maximum van 30 km.
IDFM zal één geconsolideerd platform oprichten met de tot nu toe bestaande platforms (Blablacar, Ynstant, Karos en Klaxit), met als doel een eind te maken aan "de fraude die nog steeds te hoog is, want met vier platforms" kunnen chauffeurs "vier ritten declareren," aldus IDFM. De beheerder van deze toekomstige carpoolstroken zal in de herfst van 2024 worden gekozen, met als doel de carpoolstroken begin 2025 in gebruik te nemen.
Bron: Localtis