Parijs organiseert referendum over verhoogde parkeerkosten voor grote SUV's
Op 4 februari 2024 organiseert Parijs een tweede referendum, na het vorige over elektrische deelsteps. Dit keer wordt gestemd over de vraag of er een verhoogd parkeertarief moet komen voor grote SUV's. Burgemeester Anne Hidalgo, een voorstander van verminderd autogebruik, wil hiermee het beleid van Lyon volgen. In Lyon gelden vanaf 2024 namelijk hogere parkeertarieven voor grotere voertuigen.
Het verhoogde parkeertarief, dat niet zou gelden voor residentieel parkeren, heeft als doel "een betere benutting van de openbare ruimte ten gunste van actieve mobiliteit, schoolstraten en voetgangers", aldus de gemeenteraad van Parijs in een persbericht.
De hogere tarieven zullen gelden voor voertuigen met verbrandingsmotoren of oplaadbare hybrides met een gewicht van 1,6 ton of meer, evenals elektrische voertuigen met een gewicht van 2 ton of meer.
Het stadsbestuur van Parijs heeft het specifieke bedrag van de beoogde heffing niet bekendgemaakt, maar wel aangekondigd dat er een "aanzienlijke verhoging" komt van de parkeertarieven voor voertuigen met verbrandingsmotoren of oplaadbare hybrides die 1,6 ton of meer wegen, alsook voor elektrische voertuigen die 2 ton of meer wegen. Deze criteria zullen niet alleen SUV's treffen, maar ook zware sedans. Volgens AAA DATA, een bedrijf dat gespecialiseerd is in voertuigregistratiegegevens in Frankrijk, zal deze tariefverhoging van invloed zijn op meer dan één op de zes voertuigen in de regio Ile-de-France, wat neerkomt op ongeveer 890.000 voertuigen.
Voor sommige automobilisten betekent dit een directe overgang van gratis parkeren naar hogere parkeertarieven. Tot op heden genoten alle elektrische auto's van gratis parkeren in Parijs. Volgens een lijst die onlangs door het WWF is opgesteld, zijn er in totaal 21 elektrische modellen die de drempel van 2 ton overschrijden. De Tesla Model 3, de Audi Q4 35 e-Tron en de ID.4 Pure vallen hier niet onder.
Parijzenaars die willen stemmen moeten zich voor 8 januari registreren op de kiezerslijst. Bij de stemming over deelsteps vorig jaar april namen iets meer dan 100.000 kiezers deel, wat overeenkomt met slechts 7,46% van de geregistreerde kiezers. Deze stemming resulteerde in een afwijzing (89,03%) van dit vervoermiddel, dat sindsdien uit de straten van Parijs is verdwenen.
Bron: Les Echos, Localtis,