Criteria voor de "100 euro elektrische lease auto"-regeling
Het geplande sociale leasingplatform voor elektrische voertuigen, gericht op huishoudens met de laagste inkomens, zal naar verwachting tegen het einde van het jaar van start gaan. Het enige criterium voor deelname is het inkomen, zonder extra vereisten. Deze stap is een kernonderdeel van de "eerlijke" ecologische transitie van de Franse regering. Om gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen bij de overgang naar duurzame mobiliteit en de aanschaf van een elektrisch voertuig, biedt de Franse regering een elektrische lease auto van € 100 per maand aan. Hoewel de uitvoering enigszins vertraging heeft opgelopen, worden de definitieve beslissingen binnenkort officieel aangekondigd, vooral met betrekking tot de toewijzingscriteria voor deze regeling.
Het inkomensniveau is al enkele weken geleden vastgesteld op een fiscaal referentie-inkomen van maximaal € 14.000. Andere overwogen criteria, zoals territoriale locatie of specifieke beroepen met veel gereden kilometers, zijn terzijde geschoven. "Wie het eerst komt, het eerst maalt," zegt een functionaris van de regering.
Complexe uitvoering
Tot nu toe hield het kabinet van milieuminister Christophe Béchu vast aan het criterium van territoriale locatie, voornamelijk om huishoudens in lage-emissiezones te ondersteunen, waar vervuilende voertuigen geleidelijk aan zullen worden verboden. Het ministerie van Ecologische Transitie verklaarde dat dit een manier is om te zeggen: er zijn beperkingen, maar we zijn in staat een oplossing te bieden.
Omdat de instelling van lage-emissiezones echter veranderlijk is (steden kunnen de regeling instellen of opheffen afhankelijk van de luchtkwaliteit), bleek het complex om hieraan een subsidieregeling te koppelen. Ook het criterium voor sociaal-professionele categorieën (zoals bijvoorbeeld ambulant verpleegkundigen) is gesneuveld.
Verzekeringskosten
Het is nog onzeker hoeveel voertuigen beschikbaar zullen zijn bij de opening van het boekingsplatform. Vooralsnog gaat het om "voorinschrijvingen". Men verwacht dat er jaarlijks tussen de 15.000 en 20.000 voertuigen worden aangevraagd. Ondanks dit ogenschijnlijk beperkte aantal in vergelijking met de behoeften, blijkt het lastig om geschikte modellen te vinden.
"Stellantis doet zijn best, maar Renault werkt niet mee. Ze willen ons tweedehands Zoe's verkopen met een bereik van niet meer dan 50 kilometer," klaagt een parlementslid. Het is moeilijk om huishoudens met een laag inkomen te overtuigen om over te stappen op een elektrisch voertuig met dit soort specificaties.
Rekening houdend met alle kosten zal de prijs waarschijnlijk ook hoger uitkomen dan de "100 euro" die de regering als slogan hanteert. Om de sector gerust te stellen, zullen eventuele openstaande betalingen door de overheid worden gedekt. Maar de verzekeringskosten, die sterk kunnen variëren afhankelijk van het eigen risico, zullen nog steeds voor rekening van de automobilist zijn, evenals de onderhoudskosten. Het geschatte bedrag ligt eerder tussen de "100 en 150 euro". Dit is geen onbeduidend verschil voor een huishouden met een laag inkomen.
Bron : Les Echos