Stellantis en Orano slaan de handen ineen voor batterijrecycling van elektrische auto's
Autofabrikant Stellantis en de Franse specialist in nucleaire brandstof Orano hebben een memorandum van overeenstemming getekend voor een joint venture die gebruikte batterijen van elektrische auto’s en productieafval afkomstig uit de gigafabrieken van Stellantis in Europa en Noord-Amerika zal recyclen. De samenwerking zal Stellantis toegang geven tot kobalt, nikkel en lithium, cruciaal voor elektrificatie en de energietransitie. Voor het terugwinnen van deze metalen wordt gebruik gemaakt van de innovatieve duurzame technologie van Orano. Deze technologie maakt de herwinning mogelijk van alle materialen die in lithium-ionbatterijen worden gebruikt, met percentages van meer dan 90%, en maakt de productie van nieuwe kathodematerialen mogelijk. De productie wordt naar verwachting begin 2026 opgestart.
De joint venture zal zich richten op de voorbehandeling van batterijen om ‘zwarte massa’ of ‘actieve massa’ te produceren. Zwarte massaproductie is de eerste stap in het batterijrecyclingproces en is gebaseerd op de mechanische behandeling van gebruikte batterijen. De geproduceerde zwarte massa bevat grote hoeveelheden kritieke metalen. Deze zwarte massa zal vervolgens geraffineerd worden in een nieuwe fabriek van Orano voor hydrometallurgie in Duinkerken (Noord-Frankrijk).
Terugwinnen van de duurste metalen
Stellantis toont interesse in batterijrecycling als onderdeel van zijn strategische inzet voor de circulaire economie. Het bedrijf streeft ernaar om de omzet uit recycling in tien jaar met een factor 10 te verhogen en wil hiermee zijn voorraad van kritische metalen veiligstellen. Deze ambitie wordt versterkt door de EU-batterijverordening, die hergebruik- en recyclingnormen oplegt aan producenten, inclusief minimumeisen voor materialen uit afgedankte batterijen en recyclingefficiëntie.
Voor Orano betekent de samenwerking ook de zekerstelling van zijn grondstofvoorziening. De groep plant een investering van 300 miljoen euro in een nieuwe fabriek voor hydrometallurgie in Duinkerken, waar zwarte massa wordt omgezet in afzonderlijke metalen voor batterijen.
Innovatief, kookstofarm proces
De toekomstige joint venture maakt gebruik van een innovatief, koolstofarm proces, ontwikkeld door Orano en CEA-Liten, voor het terugwinnen van grondstoffen uit gebruikte batterijen en productieafval. Het zou gaan om een chemische ontmanteling en vervolgens een scheiding zonder verpulvering, resulterend in een schonere zwarte massa waarvan de materialen makkelijker te scheiden zijn en waaruit het grafiet grotendeels is afgescheiden.
Stellantis en Orano verwachten dat tot 90% van het teruggewonnen lithium, kobalt en nikkel hergebruikt kan worden in nieuwe batterijen. Voor grafiet wordt onderzocht hoe het kan worden teruggewonnen tot een kwaliteit die hoog genoeg is voor de batterij-industrie, of kan worden gebruikt in andere industrieën. Grafiet is een goedkoop materiaal, maar de monopolypositie van China zou de Europese batterij-industrie in gevaar kunnen brengen. De herwonnen metalen zullen als grondstoffen dienen in de productiefaciliteit voor kathodematerialen die Orano samen met XTC gaat opzetten in Duinkerken.
De joint venture beoogt een oplossing te bieden voor het beheer van afgedankte batterijen en productieafval voor de partners en het aftersalesnetwerk van de autofabrikant. De productie start naar verwachting begin 2026 en maakt gebruik van de bestaande infrastructuur en middelen van Stellantis, waardoor nieuwe locaties overbodig zijn.
Stellantis investeert fors in elektrificatie
Afgelopen juli kondigden de autofabrikant en Samsung een nieuw project aan voor een batterijfabriek voor elektrische auto's in de Verenigde Staten. Deze tweede fabriek, waarvan de locatie nog niet bekend is, wordt in 2027 in gebruik genomen en zal met een jaarlijkse productiecapaciteit van 34 gigawattuur (GWh) honderdduizenden auto's van de merken van de groep (Chrysler, Dodge, Ram, Jeep) van batterijen voorzien.
Stellantis opende eind mei al zijn eerste batterijfabriek in Noord-Frankrijk en een tweede fabriek is in aanbouw in Canada en moet in 2024 klaar zijn. De groep is van plan om nog vijf fabrieken te bouwen, inclusief drie in Noord-Amerika.
De groep wil, tegen 2030 50% elektrische auto's verkopen in de VS en brengt 25 nieuwe elektrische modellen op de markt. Stellantis heeft hiervoor ongeveer 400 GWh aan batterijcapaciteit nodig. Om te concurreren met andere grote autofabrikanten gaat Stellantis tot 2025 € 30 miljard investeren in elektrificatie en software.
Bron: L’Usine Nouvelle, La Tribune, Stellantis