SNCF breidt bestemmingen met goedkope Ouigo-treinen uit naar Bordeaux, Rennes en Brussel
De SNCF denkt dat het naar sommige TGV-bestemmingen ook anders kan. Met treinen die gebruik maken van het historische spoorwegnet, met snelheden van maximaal 160 km/u en die veel tussenliggende steden aandoen voor een goedkoop tarief.
Vorige maand diende het overheidsbedrijf bij de Franse toezichthouder drie aanvragen in voor nieuwe bestemmingen met "klassieke snelheid" vanuit Parijs naar Brussel, Bordeaux en Rennes. Startdatum: 15 december 2024.
Prijs als marktargument
De binnenlandse trajecten Parijs-Bordeaux en Parijs-Rennes vormen een aanvulling op de twee bestaande trajecten die in april 2022 zijn gestart naar Lyon en Nantes. Aan het einde van het eerste exploitatiejaar, en met twee of drie dagelijkse verbindingen, hebben de Ouigo-treinen al 1,3 miljoen passagiers vervoerd met een onweerlegbaar argument: de prijs, een vast tarief van 10 tot 49 euro per traject, en 5 tot 8 euro voor kinderen, en zonder toepassing van "yield management" zoals voor de TGV-tickets.
Een tweede argument is de mogelijkheid om met deze treinen tussenliggende trajecten uit te voeren zoals Massy-Angers of Melun-Mâcon, bestemmingen die niet worden bediend door snelle treinen. Zo ontstaat er een nieuwe markt voor regionale treinen, Ouigo-treinen en bussen van Flixbus en Blablacar.
De twee nieuwe verbindingen naar Bordeaux en Rennes worden net als de verbindingen naar Nantes en Lyon uitgevoerd met locomotieven die negen Corail rijtuigen van de oude generatie trekken (deze werden in de jaren zeventig geleverd), met 720 zitplaatsen per trein, zonder eerste klas en met een zeer beperkte dienstverlening. Ze zullen dagelijks één of twee retourtrajecten uitvoeren.
Het traject naar Bordeaux loopt via Orléans, Tours, Poitiers en Angoulême, terwijl Rennes via Massy, Versailles, Chartres, Le Mans en Laval wordt bereikt. De reistijd tussen Parijs en Rennes zal ongeveer 4 uur bedragen, dat is 1 uur meer dan met de TGV.
5 retourtrajecten Parijs-Brussel
Voor de verbinding Parijs-Brussel, met een vertrek vanaf Gare du Nord, gaat de SNCF samenwerken met de Belgische Spoorwegen NMBS. Vanaf midden december 2024 zullen de twee spoorwegmaatschappijen dagelijks 5 treinen in beide richtingen laten rijden met 600 à 700 zitplaatsen, via Creil, Aulnoye en Mons in België.
Met een reistijd van 3u of 2u50, afhankelijk van de trein, ligt dit aanbod volgens de SNCF ergens tussen die van de hogesnelheidstrein en de bus, maar met "een concurrerende prijs". Dit aanbod is mogelijk interessant voor reizigers die voor dit traject gebruikmaken van autodelen of bussen (Flixbus of BlaBlaCar).
Zeer lage bedrijfskosten
Al deze goedkope treinen hebben zeer lage bedrijfskosten, omdat de kosten voor het spoorgebruik veel lager zijn dan voor hogesnelheidstreinen. Deze kosten vormen een belangrijk onderdeel van de ticketprijs. En voor het materieel heeft de SNCF oude treinen uit de opslag gehaald die niet meer werden gebruikt en bestemd waren voor de sloop. De locomotieven zijn oude elektrische dubbelstroomlocomotieven die vroeger tussen Parijs-Bordeaux, Parijs-Nantes en Parijs-Rennes reden, voordat ze werden verdrongen door de TGV Atlantique van Alstom en werden ingezet voor vracht- of regionale treinen.
Bron: Les Echos