Parijs wil gereserveerde rijstrook op ringweg ook na de Olympische Spelen behouden
Tijdens de Olympische Spelen 2024 in Parijs zal de linkerrijstrook van de "Périphérique", de ringweg van Parijs, worden gebruikt voor het vervoer van atleten en hulpdiensten. De stad wil ook na de Spelen het uitzonderlijke karakter van deze rijstrook behouden. "Het doel is het carpoolen op dagelijkse basis te bevorderen, door tijdwinst te bieden aan degenen die hun auto niet alleen gebruiken, maar met meerdere personen", aldus de gemeente. Het stadsbestuur legt tot en met 28 mei aan de gebruikers en Parijzenaars het idee voor om deze rijstrook op twee momenten van de dag - tussen 6 en 11 uur en van 15.30 tot 20 uur - te reserveren voor carpoolen met behulp van matrixborden.
Door de maximumsnelheid te verlagen van 70 naar 50 km/u en de stroom voertuigen op de ringweg te verminderen - 1,2 miljoen per dag - wil Parijs de luchtvervuiling bestrijden, die zes keer hoger ligt dan de door de WHO aanbevolen drempels.
De aanpassing van deze 35 kilometer lange ringweg staat niet op zichzelf. Tijdens de zomer van 2024 wordt 158 kilometer aan "Olympische rijstroken" in de regio Ile-de-France gereserveerd voor voertuigen met een ontheffing. Meerdere van deze wegen zullen na de Spelen niet in hun oorspronkelijke staat worden teruggebracht. Dit geldt met name voor de autosnelwegen A1 en A13, waarover de Directie Wegenbeheer Ile-de-France (Dirif) onlangs de inwoners van de regio Ile-de-France heeft geraadpleegd. Ook hier heeft het project tot doel de linkerrijstrook voor collectief vervoer te reserveren wanneer de verkeerscongestie groot is.
De financiering van het project van de Parijse ringweg lijkt rond. Aangezien het project gedeeltelijk deel uitmaakt van het Olympisch dossier, moet Solideo (publieke entiteit verantwoordelijk voor het leveren van alle benodigde locaties en opstellen en leveren van infrastructuurprojecten voor de Spelen), 18,7 miljoen euro betalen. De gemeenteraad van Parijs zal dit bedrag met 5 miljoen euro verhogen om de aanleg van het zuidelijke deel van de ringweg, dat geen deel uitmaakt van de Olympische rijstroken, te financieren.
Controversieel dossier
In Parijs is het dossier echter ingewikkelder, want voor 2030 staat een tweede, omvangrijkere verandering op de agenda. Het stadsbestuur wil van de ring een nieuwe "groene gordel" maken, met 10 hectare groene ruimte en 70.000 bomen. Het geeft de richting aan van het beleid van de stad in de strijd tegen luchtvervuiling.
Deze verschillende projecten vallen echter niet bij alle bestuurders in de smaak. In 2021 vond de voorzitter van de regio Ile-de-France, Valérie Pécresse (centrumrechtse partij Les Républicains), dat Parijs het debat teveel naar zich toetrok en een te "ideologisch" project bedacht, en organiseerde zelf een referendum waaruit bleek dat 90% van de 80.000 deelnemers het principe van een gereserveerde rijstrook voor carpoolen verwierp.
Bron: Les Echos