De haven van Toulon kiest voor elektrificatie met behulp van hernieuwbare energiebronnen
Toulon gaat zijn haven elektrificeren om de emissies van schepen die aan de kade liggen met 80% te verminderen. Hierbij zal gebruikt worden gemaakt van verschillende energiebronnen: het bestaande netwerk, zonne-energie, batterijen en zelfs waterstof.
Toulon staat op het punt Le Havre en Marseille in te halen op het gebied van de elektrificatie van havens. De stad is hiermee in mei dit jaar begonnen en verwacht de werkzaamheden in de loop van volgend jaar af te ronden. Het eerste schip moet voor het einde van de eerste helft van 2023 op de kade worden aangesloten. Dit project, waarmee bijna 21 miljoen euro is gemoeid (verdeeld over de stad, het departement Var, de regio PACA, de Franse staat en de Europese Unie), maakt onderdeel uit van het regionale plan " Escales zéro fumée" ter bestrijding van de luchtverontreiniging door cruiseschepen en zal een primeur zijn in het Middellandse Zeegebied.
Naast het bestaande net, zal de elektriciteit afkomstig zijn van de zonnepanelen die worden bevestigd op de toekomstige schaduwdaken boven de parkeerplaatsen waar voertuigen moeten wachten totdat ze het schip opmogen. Deze installatie (met een totale capaciteit van één megawattpiek, of 1 MWp) zal tevens bestaan uit een vernevelingssysteem dat niet alleen de wachtende voertuigen koelt (en airconditioning overbodig maakt), maar ook de onderzijde van de zonnepanelen zelf. Door de temperatuur te verlagen, wordt de efficiëntie van de zonnepanelen "aanzienlijk verhoogd", aldus ABB Marine & Ports, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de installatie. Het bedrijf zal daarnaast gebruikmaken van vier Li-ion batterijpakketten (elk met 850 kilowattuur) om het teveel aan zonne-energie op te slaan, bijvoorbeeld in de zomer. Tenslotte rekent het bedrijf op lange termijn ook op de installatie van brandstofcellen waarmee de waterstof die binnenkort in de buurt van Toulon zal worden geproduceerd, in elektriciteit kan worden omgezet.
Deze infrastructuur moet voldoende energie leveren om de energiebehoeften aan de kade van drie veerboten tegelijk of een cruiseschip te dekken. Maar de schepen die hier gebruik van willen maken moeten echter wel worden omgebouwd. Corsica Ferries, de belangrijkste gebruiker van de haventerminal van Toulon, zal vier van haar schepen ombouwen, voor een bedrag van één miljoen euro per stuk.
Bron: Actu-Environnement