Symone: een gelede bus op waterstof voor het vervoer van passagiers en personenauto’s
Symone, een in 2020 opgerichte start-up uit Dijon (Côte-d'Or), heeft een gelede bus ontworpen die op groene waterstof rijdt en zowel voertuigen op het dak als passagiers in het onderste gedeelte van de bus kan vervoeren. Op papier en in beeld lijkt het een waanzinnig project, vooral nu milieueisen een einde zouden kunnen betekenen voor de personenauto. Er is volgens de oprichters van Symone echter goed over nagedacht. Er zijn twee jaar lang milieueffectrapportages, technische studies en regelgevingsstudies uitgevoerd en de Franse organisatie voor typegoedkeuringen heeft het project goedgekeurd.
De oprichters van de Franse start-up Symone willen met hun gelede bus op waterstof de manier van reizen op de snelwegen duurzamer maken en tegelijkertijd het comfort van de passagiers verbeteren. Ze hopen een eerste prototype van Symone te presenteren tijdens de Olympische Spelen van 2024.
Om met een Symone (die vijf auto's of vier auto's en vijf motoren kan vervoeren en maximaal 18 passagiers) te reizen, moet de gebruiker zijn plaats reserveren op een mobiele applicatie en vervolgens naar een tolpoort rijden waar de bus op hem wacht. Daar laadt een chauffeur de auto of tweewieler op de Symone en begint de reis. Wat de prijs betreft, geeft het bedrijf geen details, maar doet een belofte: "We zullen dezelfde prijs vragen als wanneer u uw eigen voertuig zou nemen, wanneer we redeneren in termen van werkelijke kosten. Dus als je alles meerekent wat je voertuig je kost naast tol en brandstof."
Groene waterstof, een voor de hand liggende brandstof
De keuze om de bus te laten rijden op groene waterstof spreekt volgens het bedrijf voor zich: "Het is vandaag de dag de schoonste en meest betaalbare energiedrager". Bovendien was het ondenkbaar om de bus met batterijen uit te rusten vanwege het gewicht hiervan, de benodigde actieradius en de lange oplaadtijd. Maar voorlopig zullen de eerste bussen van Symone rijden op biogas, dat "even schoon maar toegankelijker" is dan groene waterstof, aldus de directeur van het bedrijf.
Zullen er genoeg waterstoftankstations zijn waar Symone in de toekomst kan tanken? In eerste instantie is het bedrijf van plan om trajecten op te zetten op de as Parijs-Lyon-Marseille omdat hier de meeste voertuigen rijden en er in de drie steden al waterstoftankstations operationeel zijn.
Eerste voertuig tijdens de Olympische Spelen van Parijs in 2024
Symone heeft al 500.000 euro opgehaald dankzij "lovemoney, business angels, ondernemers en een subsidie van 110.000 euro van de regio Bourgogne Franche-Comté" en concentreert zich nu op een equity crowdfunding campagne (waarmee aandelen van het bedrijf kunnen worden verkregen) die in het voorjaar of in september wordt gelanceerd en waarmee de start-up tussen de 300.000 en 400.000 euro hoopt op te halen. Daarna wordt met de ontwikkeling van een prototype begonnen, dat het bedrijf met steun van banken en subsidies zal financieren. Symone is reeds in gesprek met fabrikanten, maar wil in dit stadium hun namen niet bekendmaken. De oprichters van Symone hebben de ambitie om hun eerste voertuig te laten rijden tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs, om de hele wereld te laten zien "dat het mogelijk is om in Frankrijk te ondernemen".
Het project wordt gesteund door het Franse milieuagentschap Ademe, Vinci Autoroutes, bpifrance, France Relance (herstelplan) en de regio Bourgogne-Franche-Comté.
Bron : L’Usine Nouvelle