Frankrijk heeft doelstelling van 100.000 openbare laadpunten nog niet gehaald
De door de Franse regering voor 2021 gestelde doelstelling van 100.000 openbare laadpunten is eind 2022 nog steeds niet bereikt, zo blijkt uit de maandelijkse barometer die op 10 januari is gepubliceerd door Avere France (association for electromobility) en het Franse ministerie van energietransitie.
Eind 2022 stond de teller op 82.107. In een jaar tijd zijn binnen Frankrijk 8.472 nieuwe openbare laadpalen met 28.840 laadpunten geïnstalleerd, een stijging van 53%. Er zijn nu gemiddeld 122 laadpunten per 100.000 inwoners.
36% van de laadpunten staan bij winkels, 35% op parkeerplaatsen en 24% langs wegen. De regio Île-de-France heeft de meeste laadpunten (15.667), maar de regio Auvergne-Rhône-Alpes beschikt over het hoogste totale vermogen (305.417 kW).
Bij bijna 90% van de laadpunten kan alleen langzaam worden geladen. Minder dan 7% biedt een laadvermogen van meer dan 150 kW, waarmee de batterijen van een voertuig in enkele tientallen minuten volledig kan worden opgeladen. De laadpalen worden steeds meer gebruikt, maar er is nog ruimte voor verbetering: in december 2022 registreerden de oplaadpunten gemiddeld 15 oplaadbeurten, tegen minder dan 8 een jaar eerder.
Het aandeel van elektrische auto's bleef in 2022 groeien in Frankrijk en bereikte 13% van het totale aantal geregistreerde voertuigen. Dit aandeel bedroeg in 2021 nog 10%. Afgelopen september werden er voor het eerst meer elektrische voertuigen in Frankrijk geregistreerd dan dieselvoertuigen.
Nu nieuwe voertuigen in Europa in 2035 verplicht uitstootvrij moeten zijn, dringen Franse fabrikanten aan op de installatie van laadpalen. Avere schat dat er in 2030 in Frankrijk tussen de 330.000 en 480.000 openbare laadpunten voor lichte voertuigen nodig zullen zijn.
Bron: Localtis