Hoe stimuleer je fietsgebruik onder Franse middelbare scholieren ?
In het kader van de EU-mobiliteitsweek heeft het Franse milieuagentschap (Ademe) een studie over de fietsmobiliteit van middelbare scholieren gepubliceerd. Middelbare scholieren vertegenwoordigen 8,5% van de Franse bevolking. Voor deze doelgroep kan de fiets tegemoetkomen aan hun verlangen naar autonomie en onafhankelijkheid, maar ook een bijdrage leveren aan een actieve leefstijl.
In de studie, die is uitgevoerd in samenwerking met het nationale platform van duurzame mobiliteit voor scholieren Mobiscol, wordt allereerst aandacht besteed aan de verschillende belemmeringen voor het gebruik van de fiets door deze groep: het gebrek aan veilige fietsinfrastructuur rondom scholen en op schoolroutes, het gebrek aan voorzieningen (fietsenstallingen, reparatieplekken, enz.) in de buurt van scholen, en de noodzaak om een goed werkende fiets te hebben. Daarnaast spelen andere "sociale" obstakels een rol: de status van de fiets afhankelijk van bevolkingsgroep en geslacht, maar ook de behoefte aan esthetiek, ergonomie of accessoires voor fietsen.
De studie beveelt dan ook aan om in de eerste plaats maatregelen te treffen om de omgeving van middelbare scholen veiliger te maken en te zorgen voor goede fietsenstallingen en fietsreparatiepalen. Tegelijkertijd is bewustmaking en communicatie gericht op tieners en hun ouders uiterst belangrijk.
Een klein aantal Franse scholen dat al meerdere jaren bezig is met het stimuleren van de fiets, heeft goede resultaten behaald, zoals een school in de Gironde waar meer dan 50% van de leerlingen met de fiets naar school komt.
Bron: Actu-Environnement, Ademe