Ophef in Frankrijk over vluchten met privéjets
Midden in de zomer kwam de discussie over soberheid van vluchten met privéjets naar boven. Een onderwerp dat een minderheid van de mensen aangaat, maar waar een groot deel van de bevolking een mening over heeft.
Net als de hele luchtvaartsector werd de zakenluchtvaart hard getroffen door de coronacrisis in 2020. Maar waar de commerciële luchtvaart nog steeds bezig is met een inhaalrace - en nog zeker tot 2024 zal moeten wachten – is het aantal vluchten met privéjets sinds de zomer van 2020 in Europa en de rest van de wereld enorm toegenomen. En deze stijging is nog steeds gaande sinds het begin van het jaar. De belangrijkste zakenluchthaven van Europa, Parijs-Le Bourget, heeft eind mei een record gevestigd met 474 vliegbewegingen op één dag. Deze situatie staat in schril contrast met de periode van scherpe daling tijdens de crisis van 2008 en de stagnatie die daar jarenlang op volgde, met name in Europa.
Deze opleving van de zakenluchtvaart is niet onomstreden in een tijd waarin de druk op het milieu toeneemt, met name in de luchtvaartsector. En als de commerciële luchtvaart door sommigen al wordt neergezet als de vervoersmodaliteit van de rijken, dan wordt de privéjet afgeschilderd als het symbool van de ultrarijken die voor hun eigen plezier alle milieubeperkingen in de wind slaan. Dit gevoel is nog sterker in een context van energiecrisis en algemene inflatie.
De verplaatsingen met privéjets voor particulieren of bedrijven, die zeer snel zijn omdat ze zijn uitgerust met een krachtige turbojetmotor, hebben een rampzalige koolstofvoetafdruk. Terwijl een Fransman volgens berekeningen van het Franse milieuagentschap ADEME in een jaar gemiddeld 9 ton CO2 uitstoot, kan een klein privéjet met vier tot twintig zitplaatsen in een uur 2 ton CO2 uitstoten, stelt de Europese federatie van milieu-NGO’s Transport & Environment.
Enkele dagen geleden laaide de discussie hierover weer op. Ditmaal in Frankrijk en op het politieke toneel. In een artikel in het dagblad Le Parisien verklaarde de Franse transportminister, Clément Beaune, voorstander te zijn van een regulering van deze vluchten. Hij benadrukte dat er dringende economische redenen kunnen zijn om op deze manier te reizen, maar dat het geen optie is als het alleen om het comfort gaat, zeker nu de Franse president heeft opgeroepen dat iedereen inspanningen zal moeten leveren.
Ook de woordvoerder van de Franse regering, Olivier Véran, heeft zich op de radio over dit onderwerp uitgesproken. Ook hij was van mening dat "de privéjet een symboolwaarde heeft, symbolen zijn belangrijk, de Fransen mogen niet het gevoel hebben dat het altijd dezelfde mensen zijn die gevraagd wordt een inspanning te leveren, d.w.z. de arbeidersklasse en de middenklasse". Hij bevestigde tevens de wens om de sector te reguleren en zei dat "de transportminister voorstelt om op Europees niveau overleg te plegen om te zien of er manieren zijn om de CO2-uitstoot te compenseren". Oplossingen zouden onder meer kunnen bestaan in een herziening van de vrijstellingen voor exploitanten van zakenvliegtuigen in het kader van de EU-regeling voor de handel in emissierechten (EU ETS) of de invoering van een koolstofbelasting binnen de EU.
Olivier Véran weerlegde, daarentegen, elke wens om de zakenluchtvaart te verbieden. Hij reageerde hiermee op de woorden van de nationale secretaris van Europe Ecologie Les Verts (EELV), Julien Bayou, die vroeg om radicalere maatregelen, zodat de "ultra-rijken" en "supervervuilers" niet kunnen profiteren van "supervrijstellingen". In een interview op BFM TV pleitte Bayou voor de uitbreiding van het vliegverbod naar privévliegtuigen als er een alternatief met de trein bestaat van minder dan 2,5u. Deze maatregel, die is aangenomen als onderdeel van de Franse klimaatwet, is nu alleen nog van toepassing op de commerciële luchtvaart.
Als belangrijkste zakenluchthaven van Europa heeft Paris-Le Bourget eind mei een record gevestigd met 474 bewegingen op één dag. Dit uitzonderlijke aantal was een gevolg van de combinatie van de Champions League-finale in het Stade de France, de Grand Prix van Monaco en het tennistoernooi van Roland Garros. De luchthaven van Nice (dat ook Monaco bedient) staat op de tweede plaats van de luchthavens met de meeste zakenvliegtuigbewegingen sinds het begin van het jaar, ver achter Le Bourget maar vóór Genève en Farnborough.
Bron: La Tribune, Actu-Environnement