Frankrijk maakt 15 projecten voor de IPCEI waterstof bekend
Tijdens zijn bezoek aan Air Liquide in de Seine-Maritime, maakte Bruno Le Maire, minister van Economie, de lijst bekend van de vijftien door Frankrijk geselecteerde projecten voor de waterstof-IPCEI. Aan deze IPCEI (Important Project of Common European Interest) doen 23 Europese lidstaten en Noorwegen mee.
In totaal gaat het om 7 miljard euro aan publieke en private investeringen, aldus het Franse ministerie van Economie.
De geselecteerde projecten maken het mogelijk om de industriële capaciteit van Frankrijk te verhogen via 3 pijlers:
1. Ten eerste het ontwikkelen van een concurrerende elektrolysesector: de bouw van gigafabrieken (1), de installatie van deze elektrolysers voor de productie van waterstof, het koolstofvrij maken van de Franse economie en het voldoen aan een deel van de behoeften aan duurzame waterstof of met een laag koolstofgehalte van de Europese markt.
2. Ten tweede het versnellen van de waterstofmobiliteit (2), over de weg of per spoor, door de aanleg van infrastructuur en de productie van belangrijke onderdelen - brandstofcellen en tanks - maar ook van voertuigen en treinen.
3. Ten slotte het op grote schaal koolstofvrij maken van de Franse industrie en het voldoen aan de waterstofbehoeften (3) van de chemische industrie, raffinage, meststoffenproductie en de staal- en cementindustrie.
1e pijler: electrolysesector
- McPhy : een gigafactory voor alcalin electrolysers in Belfort.
- Elogen: R&D toegespitst op PEM (Proton Exchange Membrane) technologie, waarna de bouw van een gigafactory gepland staat voor PEM stacks (een stack is een opeenstapeling van brandstofcellen net als bij een batterij) en geleidelijk aan de productie van hoofdcomponenten voor de stacks. Het interessante van PEM-brandstofcellen is dat ze met hoog rendement waterstof omzetten in elektriciteit.
- John Cockerill : een gigafactory voor alcalin electrolysers.
- Genvia (Joint Venture tussen Schlumberger en het kennisinstituut CEA): R&D die zich richt op een doorbraaktechnologie van het CEA die betrekking heeft op een electrolyser die met hoge temperaturen werkt, waarna de bouw van een gigafactory staat gepland.
2e pijler: mobiliteit op waterstof
- Symbio (Joint Venture Michelin en Faurecia): R&D rond brandstofcellen voor mobiliteit, vervolgens staat de bouw van een gigafactory voor brandstofcellen gepland.
- Faurecia: R&D gevolgd door bouw van een gigafactory voor waterstoftanks.
- Plastic Omnium: R&D, gevolgd door bouw van een gigafactory voor waterstoftanks.
- Arkema: R&D waarna productie van materialen en componenten voor waterstoftanks en brandstofcellen.
- Alstom: Ontwikkeling van technologische bouwstenen voor de aandrijflijn van treinen op waterstof, demoprojecten en productie van goederentreinen en locomotieven op waterstof.
- Hyvia (Joint Venture Renault en PlugPower): ontwikkeling van voertuigen op waterstof.
3e pijler: verduurzamen van de industrie
- Air Liquide Normandy: Productiefabriek voor CO2-arme waterstof in de haven van Le Havre met elektrolysers van 200 MW voor industrieel gebruik en lokale mobiliteit.
- Air Liquide Duinkerken: Productiefabriek voor CO2-arme waterstof in Duinkerken met elektrolysers tot 400 MW in 2027, hoofdzakelijk bestemd voor de toekomstige DRI (direct reduced iron technologie) staalproductielijn van ArcelorMittal.
- Masshylia (Engie en TotalEnergies) : Productiefabriek voor CO2-arme waterstof in Chateauneuf-les-Martigues vanaf 36 MW electrolysers, om de grijze waterstof te vervangen die nu wordt verbruikt in de bioraffinaderij van de Mède (bij Fos-sur-Mer).
- Hynovi : verduurzaming van een cementfabriek door EDF Hynamics met Vicat en Genvia en productie van e-methanol door gebruik van waterstof afkomstig van electrolyse.
- ArcelorMittal : verduurzaming van de staalindustrie in Duinkerken.
Toeleveranciers uit de automotive-sector richten zich op de ontwikkeling van zware mobiliteit op waterstof. Zo werken Plastic Omnium, ex-Faurecia dat nu Forvia heet, en Symbio, de joint venture tussen Michelin en Faurecia, aan het maken van brandstoftanks en brandstofcellen voor voertuigen.
Renault is hier eveneens bij betrokken via de joint venture met PlugPower, HYVIA geheten,- dat voor een ecosysteem in Frankrijk moet zorgen. Op vier plekken gaat Renault Masters op waterstof bouwen, maar ook brandstofcellen en vulstations voor waterstof.
Alstom richt zich op het spoor, met verschillende productiesites.
Tenslotte werkt Air Liquide aan de productie van groene waterstof in Port-Jérôme-sur-Seine en in Duinkerken. Het bedrijf wil in Port-Jérôme-sur-Seine een electrolyser van 200 MW neerzetten, waarvoor het al 190 miljoen euro aan Franse staatssteun heeft ontvangen.
De geselecteerde projecten moeten nu door de Europese Commissie worden goedgekeurd. Om als IPCEI te kunnen worden aangemerkt, moet een project kwantitatief of kwalitatief innovatief en (beyond state of the art) vernieuwend zijn, aantoonbare Europese overloopeffecten hebben en gericht zijn op de desbetreffende Europese waardeketen.
Zodra de projecten zijn goedgekeurd, kunnen zij rekenen op zowel overheidssubsidies als private financiering. De 15 projecten komen in aanmerking voor een totaal krediet van 1,9 miljard euro van de Franse staat, afkomstig uit het herstelplan France 2030, dat toegevoegd wordt aan de kredieten die reeds in het plan France Relance en het Franse investeringsprogramma voor de toekomst waren gereserveerd. Als de Europese commissie de Franse projecten goedkeurt, zou het kunnen gaan om meer dan 7 miljard euro aan publieke en private investeringen.
Meer informatie:
par-ia@minbuza.nl
Bronnen :
France 2020 | Bruno Le Maire annonce les 15 projets français sélectionnés pour le PIIEC hydrogène | Gouvernement.fr Ministère de l’Economie, des Finances et de la Relance